Daar valt natuurlijk over te discussiëren, maar waarschijnlijk werden de eerste abstractie creaties tussen 1904 en 1906 gemaakt door de Franse schilder Paul Cézanne, toen hij in zijn Arlésiaanse landschappen met de Mont Sainte-Victoire een onverbloemd kubistisch-abstraherende toets bracht.
1906 schilderde Hilma af Klint haar eerste serie abstracte schilderijen.
Tussen 1906 en 1908 maakte de Franse kunstenaar Odilon Redon zijn Paravent rouge: drie vrijwel abstract beschilderde panelen. Ook Georges Rouault creëerde zijn Esquisse pour automne en zijn Paysage d'inondation uitermate abstract in 1906.
________________
Ter vergelijking schilderijen van Klint:
http://thechromologist.com/secret-pioneer-abstract-art-hilma-af-klint/