Wat is een abstracte vertaling van de wekelijkheid?

Ik moet voor mijn toelating 5 tekeningen maken van mijn omgeving waarvan 2 een abstracte vertaling van de werkelijkheid moeten zijn. Wat wordt hiermee bedoeld?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
3.3K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Een abstracte tekening is anders dan de werkelijkheid, ga om te beginnen eens op het internet op zoek naar abstracte kunst (tekeningen, schilderijen, beelden), zodat je begrijpt wat abstract tekenen inhoudt. Dat is ook een prima manier om inspiratie op te doen, bekijk het kunstwerk, maar kijk ook naar de naam van het kunstwerk en probeer dan te begrijpen waarom de kunstenaar deze naam gekozen heeft, je zal ontdekken dat dat je niet altijd lukt. Wat jij als de zon ziet, ziet een ander misschien wel als een vulkaanuitbarsting, een feestmuts, of een hoepel, dat is abstract. Moeilijke opdracht, succes!
tinus1969
6 jaar geleden
Toelating tot wat?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Zoals crea al schrijft: het is niet de werkelijkheid.
Maar het is ook niet de bedoeling dat je een tekening maakt zoals Karel Appel het soms deed:
http://www.kunst.nl/Items/nl-NL/Kunstenaars/Biografie/Karel-Appel Wat gevraagd wordt is een tekening waarbij de werkelijkheid geabstraheerd is, zoals Piet Mondriaan heeft gedaan met zijn schilderij De Rode Molen of de studies van zijn bomen.
https://nl.wikipedia.org/wiki/De_rode_molen
https://www.menciatekenen.nl/beeldende-aspecten/vorm/vorm-en-voorstelling
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Toelating voor mn opleiding interieurstyling voor volgend jaar.

Antwoorden (1)

In een abstract kunstwerk is het beeld niet realistisch: kleuren en vormen verschillen van de werkelijkheid.
Een abstracte vertaling van de werkelijkheid betekent dat je een beeld van de werkelijkheid hebt geabstraheerd. Het beeld van de werkelijkheid door middel van het gebruik van je creativiteit leiden naar een ander beeld dat alleen in een denkbeeld bestaat en niet tastbaar is in de werkelijkheid.
De werkelijke waarneming is een beginpunt om vandaar uit vrij te werken en dat kan op veel verschillende manieren. Bij het abstraheren van het beeld kun je de beeldende verschijningsvormen, zoals vorm, de kleur of het licht wijzigen naar eigen inzicht. Het scheiden van hoofdzaken en bijzaken.
Het is een uitstekend middel om de creativiteit van de kunstenaar te bevorderen en te prikkelen.

Toegevoegd na 24 minuten:
Het schilderij скрипка – skripka (de viool) van de Russische kunstenares Lyubov Popova is een voorbeeld van een abstracte vertaling van de werkelijkheid.
De omgeving hoeft niet altijd de natuur te zijn, het kan ook een beeld zijn van een voorwerp, zoals deze viool. Deze is terwijl je er naar kijkt een onderdeel van de omgeving maar op de tekening niet de werkelijkheid.
https://www.kunstkopie.nl/a/popova/violin-3.html
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
+, Weer wat geleerd.