Hoe kan je zien dat een schilderij echt is?

Ik heb een schilderij gekocht van 60 euro maar ik weet niet of hij echt is.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
16.2K
Amadea
7 jaar geleden
Als je bedoelt of het echt door een beroemde kunstenaar gemaakt is, dan is dat voor die prijs onmogelijk. Dus is het namaak.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@amadea: "dan is dat voor die prijs onmogelijk. Dus is het namaak." Ik zou dat niet zo stellig beweren, er zijn meesterwerken naar bovengekomen bij rommelmarkten voor minder dan €60.
Amadea
7 jaar geleden
Er staat niet in de vraag dat het op een rommelmarkt gekocht is.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Er staat niet in de vraag dat het een beroemde kunstenaar is.
Thecis
7 jaar geleden
@Amadea,
a) er staat niet bij waar het gekocht is. Kan dus overal.
b) het kopen van een meesterwerk hoeft niet pre definitie duur te zijn als de verkopende partij zich niet bewust is van de waarde
c) de conclusie die je dus trekt, is voorbarig en derhalve foutief. Je doet namelijk een uitspraak op basis van een aanname en probeert het te verdedigen door een gebrek aan informatie te noemen. Het gebrek aan informatie had je uberhaupt moeten tegen houden om dit soort uitspraken te doen.
Erna55
7 jaar geleden
@rubensito : wat bedoel je met "of een schilderij echt is " ?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Worden heyboers schilderijen niet voor zulke prijzen verkocht? Zowel echt als nep.

Antwoorden (3)

Elk schilderij is in essentie echt. Als ik iets op het doek klieder, dan is het een echte 'RogueTrader' In die zin is dus elk schilderij echt. Wat jij wil weten is of jouw aankoop een echte Frans Hals is, of een echte Mondriaan. De echtheid van zo'n schilderij kunnen experts onderscheiden door middel van bekende kenmerken. Voor jouw schilderij zijn vast ook kenmerken te vinden die de schilder van jouw schilderij kenmerkt waarbij je de vervalsingen dus kunt herkennen. Wij als stervelingen kunnen dat dus niet zien, kunstexperts echter wel.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Als je wilt weten of je een schilderij of een print hebt gekocht kun je twee dingen doen. Je kunt allereerst voelen of het oppervlak glad is of dat je ribbels van de verfstroken kunt voelen. Als je die niet voelt kan het nog steeds dunne verf of inkt zijn. Kijk dan met een vergrootglas. Bestaan de kleuren uit hele kleine stipjes, dan is het een print. Zijn de kleuren egaal, dan is het verf of inkt.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Behalve dat er natuurlijk door experts te bepalen/zien is of het om...
-de STIJL van de originele schilder gaat, zijn er ook technieken om te achterhalen of bv...
-de VERF en ook de PENSELEN die gebruikt is bij een 'Rembrandt' wel al bestonden ten tijde van de echte Rembrandt van Rijn. Bovendien...
-de prijs zou je DENKEN, toch is dat niet helemaal waar, niet altijd tenminste.

Het is afhankelijk van veel, maar er zijn ook bekende schilders die veel produceerden,

Anton Heyboer is hiervan een goed voorbeeld. Deze Nederlandse schilder tekende, schilderde en etste aan de lopende band. Kwam er iemand een interview afnemen, hij produceerde ter plekke in een paar minuten meerdere kleine werken, die aan de overkant van zijn bijzondere huis (waar hij leefde met 5 vrouwen - de bruiden van Anton Heyboer) door (een van) zijn vrouwen verkocht werden voor kleine prijsjes.

Antwoord

*Schilderij is altijd echt, mits geschilderd en niet gekopieerd.
*Of het van een bekende schilder is, experts hebben de kennis om te bepalen of de STIJL van de meester is en OOK of het MATERIAAL (verf/penselen) ECHT is. Of het al bestond ten tijde van het leven van de schilder.
*Prijs kan je op een dwaalspoor zetten, er zijn echter ook bekende schilders die voor een kleine prijs werk verkochten, nog afgezien van de verkoper/locatie (kunsthandel, veiling, kringloop).

Toegevoegd na 5 minuten:
N.B. Belangrijk is dat er gekeken wordt naar het DOEK , de VERF en de PENSELEN. Bestonden deze materialen al in de de tijd dat de beoogde schilder leefde? Anders kan er ook nog sprake zijn van VERVALSING.