Van welke materialen is de huid van het Paleis van Justitie te Leeuwarden gemaakt?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.3K
Amadea
7 jaar geleden
Een paleis heeft toch geen huid?

Antwoorden (1)

Het Paleis van Justitie te Leeuwarden heeft geen huid, maar een gevel. We spreken in de architectuur alleen van een huid als de gevelbekleding geen constructieve functie heeft.
De gevel van het Paleis van Justitie is voornamelijk van baksteen en natuursteen.

Ik vermoed dat je de rechtbank in Leeuwarden bedoelt. Dit gebouw heeft een interne dragende constructie en een gevelbekleding zonder constructieve functie: de huid.

Het gebouw van de rechtbank bestaat uit verschillende delen. De hoge 'blokken' zijn bekleed met zalmroze keramische tegels en de lagere transparante delen hebben een pui (= transparante huid) van groen glas.
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
+
Betekent 'geen constructieve functie' geen draagconstructie, je zou het weg kunnen laten?