Waarom maakt men standbeelden van geamputeerde mensen?

Neem bijvoorbeeld het standbeeld van Multatuli in Amsterdam. Zie bijlage. Het is geen gezicht. Is het geldgebrek?

Toegevoegd na 8 minuten:
Een schrijver afbeelden zonder handen is als een voetballer afbeelden zonder voeten.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
8.7K

Het beste antwoord

Het kunstwerk dat Eduard Douwes Dekker, schrijversnaam Multatuli voorstelt is een borstbeeld.
Een buste of borstbeeld is een beeldhouwwerk dat enkel het hoofd, de borst en de schouders toont. Het is bedoeld als beeldhouw-tegenhanger van het portret. Bustes beelden daarom vrijwel altijd bestaande of historische personen af.

Toegevoegd na 2 minuten:
Een borstbeeld is geen weergave van een geamputeerd mens, de ledematen zijn er niet afgehaald, maar worden door het beeldhouwwerk niet getoond.

Toegevoegd na 8 uur:
Multatuli betekent: hij die veel geleden heeft.
Multa tuli is Latijn voor 'ik heb veel (leed) gedragen.
Na het uitbrengen van het boek Max Havelaar ontstond er enorm veel oproer binnen de Nederlandse samenleving. Over Amsterdam had hij geen goed woord, daarover schrijft hij: Nergens zo'n walglyke onbekwaamheid te hebben aangetroffen als by 't bestuur der stad Amsterdam.
Misschien heeft de beeldhouwer dit verdriet en afkeer van Amsterdam tot uitdrukking gebracht in het (op het eerste gezicht) niet zo aantrekkelijke beeldhouwwerk dat Multatuli heet.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
7 jaar geleden
In het geval van Multatuli is er zelfs een deel van een been te zien. "Borstbeeld" is dan wel heel ruim geïnterpreteerd...
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dat is een verhoging om het borstbeeld met een smaller deel op de natuurstenen sokkel te plaatsen
Maar wat dacht je van het borstbeeld dat alleen uit een hoofd bestaat.
http://www.schrijversbeelden.nl/nl/collectie/multatuli-1-detail Het borstbeeld van Albert Mol daarentegen heeft twee armen met handen Kunstzinnige vrijheden waarschijnlijk
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
"Het is bedoeld als beeldhouw-tegenhanger van het portret." Bij een portret zie je alleen het hoofd. Dit echter is lachwekkend.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Omdat er meer te zien is dan alleen een gezicht op een schilderij of foto is het beeldhouwwerk Multatuli dus geen portret, het is ook geen standbeeld, maar een borstbeeld.
Dat is het fascinerende van kunst. Iedereen mag er iets anders van vinden en erin zien, waarbij iedereen gelijk heeft.