Hoe werkt het als een in opdracht geschilderd schilderij niet bevalt, financieel gezien?

ik denk er over een jonge schilder te vragen mijn katten te schilderen.
hij is geweldig in het schilderen van koeien, maar katten zijn geen koebeesten.
natuurlijk komen we van tevoren een prijs overeen.
maar wat als ik het niks vind?

14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
leuk idee!
zal Moos ook wel vinden;-)
Rieneke1
14 jaar geleden
hahaha hou op over moos kwebbel :)
het mormel heeft vandaag m'n hele pleerol afgerold, en versnipperd door het hele huis :o
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oeps! Hij houd je wel lekker bezig;-)

Het beste antwoord

Ik begrijp je dilemma en natuurlijk kan je dat eerlijk zeggen en hem een voorstel laten doen, maar...
Een schilder zet zijn visie op het doek en dat moet je ook respecteren.
Als hij net zo veel van katten als van koeien houdt zal het best goed komen, maar ik moet ook even denken aan de mensen die zich laten portretteren en dan vinden dat ze er niet zo goed af komen als het beeld wat ze van zichzelf hebben. Jij houdt van je katten en dan loop je altijd het risico dat jij ze mooier ziet dan een ander.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

ik zou daar van te voren afspraken met hem overmaken
misschien dat je kunt zeggen als het niet bevalt je wel zijn materiaalkosten vergoed maar niet de uren die hij ermee bezig is geweest
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rieneke1
14 jaar geleden
plus, maar ik heb geen inzicht in de materiaalkosten, en hij zou z'n schilderij alsnog kunnen verkopen.
vind het moeilijk hoor, wil die knul geen oor aannaaien, maar het moet wel naar m'n zin zijn.
nou ja, best kans dat ie er wat moois van maakt ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja daarom is het vaak in de winkel bij speciale bestellingen vooraf betalen en je kunt niet ruilen
maar vraag het hem gewoon misschien is hij het wel met je eens dat je dan een gedeelte betaald
er zijn trouwens ook bedrijven waar je gewoon een foto naar toe stuurt en die zetten ze exact over op doek dan weet je van te voren hoe het eruit komt te zien
ik heb dit laten doen op canvas van mijn honden en het is geweldig mooi geworden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 voor de toevoeging
het zou lullig zijn om hem helemaal niks te geven, maar aan de andere kant, het bevalt je niet.
misschien een idee om hem dan de helft ofzo te betalen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rieneke1
14 jaar geleden
scheelt het niet of ik het schilderij afneem of niet?
hij zou het alsnog kunnen verkopen, katten zijn een gewild item aan de muur.
plus voor je antwoord :)
Katten zijn geen koebeesten. Bedoel je daar mee,dat je katten te beweeglijk zijn? Een paar foto's maken van de katten en daar van af de beestjes schilderen is wellicht de oplossing?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rieneke1
14 jaar geleden
nee keesje, ik bedoel dat iemand wel heel natuurgetrouw en mooi koeien kan schilderen, maar dat het niet gezegd is dat hij ook zo goed is met katten.
bedankt voor je antwoord, +
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
iemand die zo goed kan schilderen, kan ongetwijfeld ook katten schilderen. Waarom zou iemand alleen geweldig koeien kunnen tekenen; en andere dingen niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja, dat denk ik ook, rieneke...denk maar aan Walty Dudock : of ze nu een olifant (helemaal geen vacht), een reiger, een dolfijn, een hond, of een paard tekent/schildert : als de stijl van die schilder je aanspreekt, zou ik me geen zorgen maken.
Dat bepaald de afspraak die je met de schilder maakt.

Je kunt ook een foto naar China sturen en je katten daar laten naschilderen. Kost bijna niets en het zijn ware artiesten daar.