In welke stijl(en) zijn de schilderijen van vincent van gogh geschilderd?

En waarom zijn deze stijl(en) typerend voor de 19e eeuw?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
20.8K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sorry, maar dit leer ik niet voor school.

Het beste antwoord

Van Gogh was een post-impressionist (+/- 1880-1895). Post-inpressionisme was een reactie op Impressionisme (1870-1880). Je moet het Impressionisme zien als een radikale afrekening met de heersende opvattingen over beeldende kunst en in het licht van de nadagen van de Franse en de Industriele Revolutie en het otstaan van een grote arme arbeidersklasse. Die klasse werd niet gehoord. De eerste schilder die de arbeider in al zijn armoede afbeeldde was Van Gogh. Eeuwenlang zijn schilders bezig geweest met het zo goed mogelijk weergeven van de wereld om zich heen en door de uitvinding van het fototoestel (19e eeuw) kon dat opeens met een druk op de knop: in de schilderkunst ontstond het impressionisme = de interpretatie van de zichtbare werkelijkheid (Degas, Cëzanne, Rodin) Sleutelwoorden: licht & kleur. En dan ging het vooral om de vluchtige impressie. Ook wilden deze kunstenaars zich ontworstelen aan de heersende regels voor de kunst.
Al na 10 jaar ontstaat er op het Impressionisme een reactie: het Post-impressionisme. Kunstenaars beginnen te experimenteren met nieuwe methodes. Zij bestuderen bijvoorbeeld de optische werking van de kleuren, het Pointilisme (Seurat, Signac). Kunstenaars werkten soms wel een jaar aan deze schilderijen, dus het was geen vluchtige impressie meer zoals in het impressionisme.
De bekendste Post-inpressionist is Vincent van Gogh. Zijn werk is heel erg plaatsgebonden en heel afhankelijk van wie hij daar tegen kwam. De 'Aardappeleters' schilderde hij in 1885 en in 1888 schilderde hij al kleurige explosies in Arles. Het thema aardappeleters, houtverkopers, et cetera heeft hij van Anton Mauve (Haagse School en aangetrouwde neef). Donker schilderen was ten tijde van de 'Aardappeleters' in Nederland in de mode. In Parijs maakt hij via zijn broer Theo kennis met het Impressionisme. Als hij naar Arles gaat wordt door het contact met Gaugain zijn kleurgebruik feller. In zijn laatste periode penseelt hij de verf steeds dikker en dikker op het doek.
Van Gogh wordt ook wel de vader van het expressionisme genoemd. Als stilistische kenmerken heeft het expressionisme: fel kleurgebruik, dikke penseelstreken en vereenvoudigde vormen. Kunstenaars geven vorm aan hun eigen beleving, gevoelens en gedachten. Niet door een zo realisisch mogelijke weergave van de voorstelling(bijvoorbeeld arme onderdrukte mensen), maar door een bepaald gebruik van vormen en kleuren die vaak geen enkele relatie met de zichtbare werkelijkheid hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Vincent van Gogh was een Nederlands postimpressionistisch schilder.

In het begin gebruikte Vincent van Gogh alleen maar donkere en sombere kleuren tot hij het Impressionisme ontdekte in Parijs.

Het impressionisme is een 19e-eeuwse stroming in de moderne beeldende kunst.

Vincent van Gogh was een pionier in een kunstvorm die men later Expressionisme noemde en hij had een grote invloed op de schilderkunst van de 20ste eeuw.

Het Expressionisme hoort dus bij de 20ste eeuw.

Het expressionisme (van Latijn: expressio, uitdrukking) is een stroming in de Europese kunst en de literatuur van de 20e eeuw, die zich vooral manifesteerde in de jaren 1905 tot 1940. In het expressionisme tracht de kunstenaar zijn gevoelens, zijn ervaringen, voor de waarnemer uit te drukken door een zekere vervorming van de werkelijkheid.

Dus even verder googlen op impressionisme en expressionisme voor je werkstuk, je huiswerkt ofzo.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Schilders uit het (post)impressionisme konden ook voor het eerste buiten gaan schilderen omdat de uitvinding van de 'tube' werd gedaan.
Zo kon het echt ware, realistische leven buiten de deur nageschilderd worden.