wie kan mij wat vertellen over de kunstschilder Gabriel Hanedoes?

Ik heb hier een schilderij hangen van Gabriel Hanedoes met daarbij een verklaring dat hij het schilderij heeft gemaakt en ook verkocht (incl de prijs) dit alles voorzien van een zegel en datum (1945)
Maar niemand kan mij wat vertellen over Gabriele Hanedoes terwijl hij toch een atelier had in Apeldoorn.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.6K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik was op kerstvisite bij mij ouders en mijn vader had het over meneer Hanedoes. Hij woonde als kind bij hem in de buurt en hij heeft hem dus persoonlijk meegemaakt. Hij vertelde me een aantal dingen over hem;
Volgens mijn vader was de vader van Gabriël Hanedoes een herenboer die grond bezat aan de Haarlemmermeer. Deze grond kon hij verkopen voor veel geld, omdat daar een luchthaven (het huidige Schiphol) zou worden gevestigd. Gabriël Hanedoes zat er qua financiën goed bij en kon zich geheel wijden aan het schilderen. Hij had ook broers die o.a. advocaat en tandarts waren. Ze woonden niet in Apeldoorn.
Gabriël Hanedoes moet een strenge opvoeding hebben gehad.
Volgens mijn vader had Gabriël Hanedoes een blinde hond en een huishoudster, juffrouw Lamberti.
De broer van mijn vader had kinderverlamming. Gabriël Hanedoes had een zwak voor mijn oom, hij had het met hem te doen. Hij woonde overigens aan de Tuinstraat in Apeldoorn. Dit is alle informatie die ik over hem heb. Ik ben wel benieuwd naar de afbeelding van het schilderij. Ik had mijn vader namelijk beloofd om meer informatie over Gabriël Hanedoes te achterhalen. Zou u misschien zo vriendelijk willen zijn een foto van het schilderij naar mijn mailadres door te willen sturen? Ik ben zeker van plan verder te speuren. Als u wilt, wil ik u dan best wel verder op de hoogte houden van mijn bevindingen (tenminste, als het me lukt achter meer informatie te komen).

Antwoorden (3)

Gabriël Hanedoes werd geboren in Haarlemmermeer op 23 januari 1869, en hij stierf in Apeldoorn op 17 september 1953. Hij was schilder, glasschilder, en kunsthandelaar. Zijn werkzame periode was van circa 1884 tot 1953. Na zijn opleiding aan de Rijksschool voor Kunstnijverheid (Amsterdam) en de Technische Hogeschool te Hannover ging hij werken in Hannover, Den Haag, en vanaf 1919 in Apeldoorn.
Hij schilderde vooral Veluwse landschappen.
Amadea
8 jaar geleden
Ik was op kerstvisite bij mij ouders en mijn vader had het over meneer Hanedoes. Hij woonde als kind bij hem in de buurt en hij heeft hem dus persoonlijk meegemaakt. Hij vertelde me een aantal dingen over hem;
Volgens mijn vader was de vader van Gabriël Hanedoes een herenboer die grond bezat aan de Haarlemmermeer. Deze grond kon hij verkopen voor veel geld, omdat daar een luchthaven (het huidige Schiphol) zou worden gevestigd. Gabriël Hanedoes zat er qua financiën goed bij en kon zich geheel wijden aan het schilderen. Hij had ook broers die o.a. advocaat en tandarts waren. Ze woonden niet in Apeldoorn.
Gabriël Hanedoes moet een strenge opvoeding hebben gehad.
Volgens mijn vader had Gabriël Hanedoes een blinde hond en een huishoudster, juffrouw Lamberti.
De broer van mijn vader had kinderverlamming. Gabriël Hanedoes had een zwak voor mijn oom, hij had het met hem te doen. Hij woonde overigens aan de Tuinstraat in Apeldoorn.

Dit is alle informatie die ik over hem heb. Ik ben wel benieuwd naar de afbeelding van het schilderij. Ik had mijn vader namelijk beloofd om meer informatie over Gabriël Hanedoes te achterhalen. Zou u misschien zo vriendelijk willen zijn een foto van het schilderij naar mijn mailadres door te willen sturen? Ik ben zeker van plan verder te speuren. Als u wilt, wil ik u dan best wel verder op de hoogte houden van mijn bevindingen (tenminste, als het me lukt achter meer informatie te komen).
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Beste, stuur me even een persoonlijk bericht. Eigenlijk zou ik de waarde van het schilderij wel willen vast laten stellen met een officieel document en daarbij een advies (laten schoonmaken bijvoorbeeld). Maar laten taxeren is best kostbaar. Wist ik nu vooraf dat de taxatie kosten niets voorstelde in verhouding van de waarde van het schilderij na de taxatie dan zou dit geen enkel probleem zijn.
Goedendag,
Mijn grootvader had -naar verluidt- ook enkele werken van Gabriel Hanedoes in huis hangen. Geen idee hoe deze er uit zagen en waar ze zijn gebleven. Van mijn inmiddels overleden moeder dit begrepen uit de verhalen over 'de oude Hanedoes' dat haar moeder ook nog bij hem in de huishouding heeft gewerkt. Het blinde hondje kwam ook voor. Dit was de familie Berends, ook lang woonachtig in de Tuinstraat in Apeldoorn.