Hoe komt de huidige periode in de kunstgeschiedenis boeken te staan?

Wij worden tegenwoordig overladen met beelden en over stromingen valt niet meer te spreken. Van 1900 tot 1950 ontwikkelden mensen hun eigen stroming (kunstenaars werden individueler). Maar hier was desondanks nog een ontwikkeling (kubisme/modernisme etc) in te zien. Maar nu doe iedereen alles!! Alles is al gedaan en niemand doet hetzelfde!
Krijgen wij een heel kunstgeschiedenis boek over alleen Damien Hirst en de 3D film??

Toegevoegd na 1 dag:
Zijn er tegenwoordig teveel mensen die denken dat ze kunst kunnen maken?
Crea Bea's zijn tegenwoordig in overvloed. Is de kunst te toegankelijk geworden? Wordt de 'kunst' te oppervlakkig en te makkelijk? Hebben wij het te goed om kunst te maken die nog echt raakt?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

De schilderkunst blijft zeker bestaan.Wat is er nou mooier,dan een origineel doek aan de muur te hebben hangen.Het feit,dat er gefotografeerd wordt,digitale beeldbewerking en 3D films is m.i. van een andere orde.Ik vergelijk het met de jaren 80,toen electronische muziek snel populair werd,gingen er stemmen op dat dit wel eens het einde kon betekenen van de muziek die wij tot dan toe kenden,met instrumenten als gitaar,bass en drum.Het is eerder een interessante toevoeging gebleken.
Zoals je zelf al zegt,zijn er geen stromingen meer en zijn de kunstenaars individueler gaan werken.Dit is ook een afspiegeling van de maatschappij van nu,waar we elkaar wat minder nodig hebben om de eindjes aan elkaar te knopen.
Kunst is dichter bij het volk komen te staan.Iedereen kan naar musea,zelf iets aanschaffen of zelf iets maken.Er ligt zelfs olieverf bij het kruidvat en blokker.Er wordt tegelijkertijd ook meer 'rommel' gemaakt en daar zul je later natuurlijk niets over horen,maar er wordt nog steeds kwalitatief hoogstaande kunst geschilderd en er zijn niet zo heel veel uitschieters nodig om daar een geschiedenisboek mee te vullen.Ik zie het als een tijdopname.Veel kunstenaars stoppen ook het gedachtengoed van deze tijd erin en dat zal denk ik zo blijven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Met de stromingen is het voorbij. De schilderkunst is zelf ook voorbij. Films en fotogafie zijn veel betere middelen om je visueel uit te drukken gebleken.

Toegevoegd na 1 minuut:
De huidige periode komt in de kunstgeschiedenisboeken te staan als 'einde van de schilderkunst'.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit is de periode waarin alles kan. Echt nieuwe originele 'dingen' bestaan haast niet meer. Bijna alles is al een keer gebruikt of bedacht. Men gaat er nu originele combinaties van maken.
Ik denk dat deze periode wel gekenmerkt zal worden dat dit tijd is dat kunst voor iedereen beschikbaar is. Voor jong en oud, iedereen kan komen kijken of meedoen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mensen hebben door de eeuwen heen steeds gedacht dat kunst wel 'uitontwikkeld' was en dat er niets nieuws meer bedacht zou worden. Maar de kern van creativiteit is iets bedenken wat er nog niet is. Er zullen dus altijd weer nieuwe stromingen ontstaan. En zoals dat door de eeuwen heen ook steeds gebeurde, zullen oude elementen daarin op een nieuwe manier verwerkt worden.

Deze periode staat trouwens te boek als het postmodernisme. Maar eigenlijk kun je pas als je terugkijkt een etiket op een bepaalde tijd plakken, omdat je dan pas weet wat er het meest waardevol aan was.

Dat kunst te oppervlakkig en toegankelijk is geworden, klopt ook niet. Schilderen was al in de 17e eeuw een soort hobby voor verveelde dames, en dat is het nu soms nog steeds. Dat heel veel mensen schilderen, wil niet zeggen dat het niveau van de kunst omlaag gaat. Heel veel van die amateurschilders worden helemaal niet meegerekend als kunstenaars. Schilderen is zo'n basale uiting voor veel kunstenaars, dat ik me ook niet kan voorstellen dat dit medium ooit verdwijnt.