Het is een ets van Co Westerik. Zijn naam -hoewel niet echt duidelijk geschreven, maar ik herken de handtekening- staat midden onder de afdruk. Daarachter het jaartal 1982.
Op de ets zelf staat in de hoek linksonder 81, maar dat is het jaar waarin de etsplaat is vervaardigd. In 1982 heeft Westerik de plaat 35x afgedrukt, deze afdruk is daarvan de 30e. Dat zie je rechtsonder aan het getal 30/35.

Etsplaten kun je niet oneindig afdrukken, naarmate je ze vaker gebruikt slijt de plaat. Hoe lager het eerste cijfer, hoe verser de plaat, dus hoe scherper de afbeelding. Dat wil overigens niet zeggen dat de afbeelding daarmee ook mooier of duurder is. Elke afbeelding wordt weer apart gemaakt: het ininkten van de plaat, het wellen van het papier, het persen en ook het kleuren. Ik heb zelf nooit kleuretsen gemaakt, en ik kan me dus niet meer herinneren wanneer of hoe je die kleur op moet brengen.

Het getal achter de / staat voor het totale aantal drukken dat van deze etsplaat is gemaakt. Dat geeft wel een richtlijn voor de exclusiviteit en de daarmee samenhangende prijs. Als daar bijv. 350 had gestaan, was deze ets heel wat goedkoper geweest. Wat hij nu zal kosten? Ik weet het niet. Daar heb ik me nooit zo mee bezig gehouden.

Op google afbeeldingen vind je heel veel werken van Westerik. Deze ene heb ik er nog niet bij zien staan, maar je kunt zien dat jouw afbeelding op de andere werken lijkt.
http://bit.ly/1CNtO2J

Meer info over de kunstenaar vind je op zijn site: www.westerik.nl
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik vermoed dat het een litho is van Westerik, geen ets. Ik zie geen moet aan de rand, alleen een potloodachtige lijn. Zoals bij een litho.