Hoe kan ik het beste mijn schilderijen en materialen bewaren/opbergen?

Soms vind ik het heerlijk om te schilderen in mijn vrije tijd. Ik doe dit met acrylverf op canvas, aan mijn kleine bureautje in mijn slaapkamer. Mijn lade begint vol te raken van alle materialen (verf, nieuwe doeken, andere knutselspulletjes) en alle schilderijen die ik heb gemaakt.
Ik heb weinig plek in mijn kamer, dus ik zou niet weten waar het volgende schilderij heen moet. Inmiddels liggen ze al op meerdere plekken, zoals: in een lade, onder mijn ladekast, bovenop mijn kledingkast... Maar ergens houdt het natuurlijk een keer op. Hetzelfde geldt voor alle tubes verf, het is een berg aan het worden.

Heeft er iemand een idee of tip waardoor ik alles netjes kan bewaren? Mag ook een DIY idee zijn!

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
14.8K

Antwoorden (4)

Als het gewoon canvas is ( nog geen kader of zo rond ) zou ik een grote kaft voorzien. Desnoods zelf een maken van twee A2 tot A0 kartonnen en linten. ( zo heb ik er toch een gemaakt voor een groot herbarium dat we op school moesten maken )

Als ze al op hout zijn genageld,... dan denk ik meer aan een soort kastje of vierkantige doos waar je ze in kan zetten. Ook weer hangt het soort af van de grootte van je werk. Maar A4 en kleiner kunnen daar met gemak in.

Verder zijn er ook van die goedkope bibliotheekkasten ( die je zelf kan in elkaar zetten ) van kinderkamers een ideetje. Als je natuurlijk daar de plaats voor hebt.

Heb je weinig plek,... koop een grote koffer met wieltjes / opbergdoos en schuif ze onder je bed. Dit lijkt mij dan het makkelijkste want voor een kast moet je ruimte hebben en die lijkt jij niet meer te hebben net.

Er zijn zo veel dingetjes om te verzinnen.

Voor het materiaal zelf,...
Dat is wat moeilijker omdat het niet zo plat is natuurlijk. Zeker omdat je zegt dat het al een hele berg is en het niet meer in je schuif kan.
Een van de schapjes van de blibliotheekkast kan je daarvoor natuurlijk reserveren.
Een mooie koffer / kist die bij je meubels past.
Een tweede opbergdoos voor onder je bed.
Er zijn van die plankjes te koop die je tegen de muur kan hangen om extra ruimte te maken naast je bureau misschien.
Zo zijn er ook van die afgerond vierkantige moderne wandrekken. Die hang je gewoon tegen de muur. Daar kan je iets in en op zetten. En ze bestaan in verschillende kleuren.

Het is al een begin...
9 jaar geleden
Je kunt ze het beste inpakken in bubbeltjesplastic/noppenfolie en de schilderijen dan verpakken in een doos, die doos kun je dan op zolder of in een kast zetten. Je moet ze donker bewaren, om de kleuren goed te behouden, daar dient de doos voor en beschermen tegen stoten en vallen, dat doe je met het plastic. Het plastic is bij iedere bouwmarkt te koop.

Toegevoegd na 36 minuten:
Je tubetjes verf kun je bewaren in een gereedschapskist, ook je schone kwasten en andere hulpmiddelen kun je in een theedoek gerold, met de haren in de goede richting, bewaren in de gereedschapskist. Vaak zitten er in die kisten ook handige zakjes of vakjes, om je spulletjes apart en goed overzichtelijk op te bergen.
Deze kisten zijn te koop bij iedere bouwmarkt en soms ook bij de Action. Ik vind persoonlijk zo'n koffertjesmodel handig, maar je moet iets kiezen wat jou handig lijkt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Kijk eens op Marktgigant naar kasten voor het opbergen van tekeningen.
Zelf heb ik een hard kunstsoffen doos met inwendige maten 88x48x16 en afsluitbaar met deksel. Kan wellicht onder je bed geschoven worden. Ikea??
je kunt natuurlijk zelf ook iets in elkaar knutselen bv. een soort vensterzitbank met laden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Canvas heeft, door de jaren heen, de neiging om de vorm van het houten frame aan te nemen. Dat is natuurlijk jammer. Wanneer je later iets aan de muur zou willen hangen heeft het canvas en de verf een afdruk gekregen van de houten ondergrond. Canvas kan na verloop van tijd wat minder op het frame gespannen raken. Het wordt iets losser op het frame. Opnieuw opspannen en bijwerken van het schilderij is heel lastig te doen. Voorkomen van restauratie is altijd beter.

Het zal wat ruimte kosten, maar het is het beste om de schilderijen als volgt neer te zetten:
-zet de schilderijen op hun kant;
-de afbeelding wat naar voren laten hellen m.b.v. een blokje wat je tussen de schilderijen plaatst zodat ze elkaar niet raken, maar ook naar voren kunnen leunen met de afbeelding van het canvas af.
- zorg dat je op het frame aan de achterkant vermeld welk vernis, verf, kleurnummers e.d. hebt gebruikt, zodat evt. restauraties makkelijker te doen zijn in de toekomst.

Pak je schilderijen niet in met (bubbeltjes)plastic, plastic zakken o.i.d. Het plastic geeft nl. binnen korte tijd een afdruk in de verf en de vernis met een lelijke verkleuring. Als je dit toch hebt gedaan kan het zijn dat de vernis de verkleuring heeft opgevangen. Hopelijk zit het dan nog niet in de verf. Het enige wat je dan kunt doen in de oude vernis verwijderen en opnieuw vernissen.
Stoffen die in het plastic zitten zorgen voor een chemische reactie.
Stel dat je je schilderijen moet vervoeren dan kun je ze wel in bubbeltjesplastic verpakken, maar laat het er zo kort mogelijk omheen zitten.

Voor de tubes is er niet veel anders mogelijk dan ze donker, koel (maar geen koelkast) en vochtvrij op te bergen. Veel verpakkingen zijn tegenwoordig van kunststof. Het beste wat je kunt doen is de tubes zover leegdrukken dat er bijna geen lucht meer in zit. De doppen en de uitgangen kun je het beste zo schoon mogelijk maken en goed dichtdraaien.