Ger van Elk (1941-2014). Veertig jaar geleden maakte hij een serie fotowerken met de titel 'Adieu'. In 2012 baarde hij opzien met twee galerietentoonstellingen in Amsterdam, bij Grimm en Borzo. Van Elk presenteerde melancholieke fotowerken over een verloren liefde, over een vrouw die hem plotseling dumpte. In binnen- en buitenland werd hij geroemd om zijn pioniersrol in het ontstaan van de conceptuele kunst.
Hij nam deel aan invloedrijke tentoonstellingen als 'When Attitudes Become Form' (Kunsthalle Bern, 1969) en 'Op losse schroeven' (Stedelijk Museum, 1969), waarin de conceptuele kunst voor het eerst aan een groot publiek werd getoond. Hij werkte met allerlei materialen, maar vaak bestond zijn werk uit een combinatie van fotografie en schilderkunst.
Werk van Ger van Elk is te vinden in tal van musea in binnen- en buitenland. Er is op de tentoonstelling 'Bad Thoughts' in het Stedelijk Museum een zaal aan hem gewijd. In Kunstverein München is een solotentoonstelling van zijn werk.
Amadea