Ik ben van plan om zelf een masker te maken, hoe begin ik?

Ik wil zelf een masker maken die ik in een film heb gezien, maar ik heb geen idee waar ik moet beginnen. Desnoods wil ik hem ook wel laten maken. Weet iemand misschien een winkel die dit voor je doet? Tentacle Studios heb ik overwogen, maar dat is te duur.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
6.6K
Ritsuka
9 jaar geleden
Heb je een voorbeeld? Snap niet helemaal wat je wilt. Wil je het op de pcmaken, een echte van papiermache of zo?

Antwoorden (3)

Je zou kunnen beginnen met een bivakmuts te kopen. Knip er een paar gaten in voor de ogen en om de mond vrij te houden. Je kunt ook van allerlei materiaal een ovale vorm maken met oog, neus en mond uitsparingen en verder het materiaal versieren met allerlei kleuren of kralen of zonnepitten of afgebrande lucifers. Je kunt overal een masker van maken. Ook van plastic, rubber of hout. Een blok rond hout ,zeg maar een stuk boomstam , zodanig uitsteken of branden totdat je een vorm over houdt die je tegen het gezicht aan kunt drukken en dragen door bevestiging van draagriempjes(bijv). Handiger zou het zijn als je een foto van het type masker dat je hebt gezien in die film zou plaatsen, dan weten wij ook beter wat je bedoelt.

Toegevoegd na 3 uur:
Laten we uitgaan vanuit het gewone gezicht.
De ogen spreken voor zich. De omtrek is flink zwart aangezet en op éénderde deel van de buitenkant van de ogen een verticale streep.
De mond lijkt vrij te zijn en is ook sterk (zwart(?) misschien donker rood aangezet.
Het gezicht is met witte schmink bewerkt.
Te gebruiken materiaal: Meelbaaltjes of vergelijkbaar materiaal.

Nu komt het eerste meelbaaltje:
Daarin worden ooggaten uitgespaard in de vorm zoals te zien is op de foto.
Het lijkt mij, dat er ook een uitsparing geknipt is rondom de mond uitgaande van de ene neusvleugels onderlangs de neus naar de andere neusvleugel langs de ene mondhoek onderlangs de onderlip en langs de andere mondhoek naar de neusvleugel waar je begonnen bent.

Tussen de ogen en boven de neus moet je een paar verticale plooitjes vormen door de stof bijvoorbeeld dubbel te plooien en met een steekje vastzetten.
De sterk boogvormige wenkbrauwen kan je uitknippen uit zwart plastic en opplakken of gewoon tekenen met zwart krijt. (Eventueel even met fixeer bewerken zodat het niet meer vlekt). Trek het baaltje over je hoofd en frommel alles onder de kin weg in je rolkraag of Tshirt.

Nu komt het tweede meelbaaltje:
Knip daaruit een gezichtsopening groot genoeg dat de grens van het gat onder de haarlijn loop, 'ruim' voorlangs de oren en onder de kin door. Trek het geheel over het hoofd en over het eerste baaltje.

Het komt mij voor dat er boven op je hoofd een soort steel staat met aan de basis tegen het hoofd een soort rubber ring??
De 'feest' neus moet je maar kopen of van karton vormen. Goed plooibaar karton kan je vinden in de supermarkt bij de bananendozen. Vraag er de manager naar of hij je kan helpen aan dat afdek materiaal van de bananen.(geen grap). Verf de neus wit.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het is eigenlijk geen masker wat de personage van de film droeg, het was eerder smink, maar ik wil er een masker van maken. Hier, dit is het gezicht waar ik een masker van wil maken,inclusief de neus en de inhammen bij zijn ogen: http://anythinghorror.files.wordpress.com/2012/08/terrifier2.png
Ik zal beginnen met schetsen, eerst wit papier, daarna met lijntjes en overtrekken naar wit, beginnen met de neus is het enige waardoor je meer kans hebt dat het lukt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wil je een passend masker hebben naar je gezicht dan kun je het beste nog iemand erbij vragen en er voor deze manier een paar dagen vooruit trekken en o.a het volgende filmpje volgen. Dit is makkelijker dan het hele verhaal hier neertypen ;)

Je hebt voor mijn hele verhaal nodig:
- gips (bouwmarkt)
- vaseline (drogist)
- klei (hobbywinkel)
- een kwast
- een bakje om het gips aan te maken
- water
- gipsverband (drogist)
- badmuts of haarband (om je haar niet vies te maken)
- een schort of overal voor de zekerheid (om je kleren schoon te houden)
- een extra paar handen om het verband aan te brengen op je gezicht
- blokjes hout o.i.d
- vuilniszak of kranten tegen knoeien.

http://youtu.be/wlKPB2HTmtE

Dan heb je een afdruk van je gezicht in gipsverband wat je kunt schilderen en dingen op aanbrengen . Wil je vaker een masker maken dan raad ik je de volgende stappen ook aan zodat je niet elke keer met je hoofd in het gips moet.

Zie de foto's voor instructies!

- Je gipsmal verstevigen met klei bij de delen die gevaarlijk zijn zoals rond de ogen en de mond en neus. De neus en de mond rusten dus op het klei.
- Blokjes hout eromheen zetten zodat het stevig staat.
- Dan maak je gips aan (yoghurt dikte) en niet treuzelen want het droogt snel!
- Dat giet je in je mal en laat het drogen
- op plaatje drie heb ik mijn initialen er nog ingekrast want ik was niet de enige die een masker aan het maken was.
- Als het droog is dan haal je het gips eraf.
- Plaatje 4 is mijn hoofd die uit de mal is gekomen. (later als grapje beschildert als doodshoofd)

Dit gipsen hoofd kun je vervolgens gebruiken om een masker op te maken.
Ik heb er op plaatje 5 klei op gedaan en daar vervolgens een masker van papier-maché gemaakt. Werd niet echt super mooi maar goed het was ook de eerste keer dat ik het deed.

Maar je kunt ook van je gipsenhoofd een siliconen masker maken of met andere materialen werken.

In jou geval kun je het opbouwen met klei zodat het lijkt op het masker van de foto.
Dan huishoudfolie o.i.d erop doen zodat het makkelijk te verwijderen is en vervolgens met witte stof bedekken of papier en de wenkbrauwen en mond er later op schilderen.

Volgens mij heeft de persoon op de foto naast een masker ook een badmuts op, dus geen masker zoals bijvoorbeeld een bivakmuts die je over je hele hoofd trekt.
Als je deze foto bekijkt zie je dat hij een soort bivak opheeft met een masker ervoor
http://elgore.com/wp-content/uploads/2012/12/Damien-Leone-interview-2.jpg

deel 1
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
deel 2: Je kunt ook siliconen masker maken.
Dan moet je nog met gips een grote mal eromheen maken en daar dan vloeibaar rubber ingieten. Maar het is al een tijd geleden dat ik dat heb gedaan en weet niet meer precies hoe het in z’n werk gaat. En ik kan het ook niet vinden op het internet. Maar misschien kun je ook experimenteren met klei en dan siliconenspul (vloeibaar rubber) er in lagen erover heen kwasten. Vragen bij een goeie hobbywinkel of ergens op het internet op een hobbysite of een docent van een kunstopleiding vragen. Of rechtstreeks bij een goede grimeur. Nee heb je, ja kun je krijgen ;) Want ik weet wel ongeveer hoe het gaat met siliconenmasker maar ik sla vast stappen over waardoor het mis gaat. Hoop dat je wat hebt aan dit lange verhaal en of het iets is voor je om mee aan de slag te gaan. Groet: Marike
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik zie dat de foto er nog niet bijstaat dus bij deze een link naar de foto/ http://i60.photobucket.com/albums/h36/marikehazenberg/maskers_zps3f94eed6.jpg