Kun je kunstenaar worden zonder opleiding?

Ik wil graag kunstenaar worden maar waarschijnlijk niet als fulltime baan. Daarom wil ik er geen opleiding voor volgen maar gewoon mijn werk verkopen. Kan ik mij zomaar kunstenaar noemen zonder op de kunstacademie of iets dergelijks te hebben gezeten? Hoe kan ik het best beginnen waardoor ik een succesvol kunstenaar wordt? Hiermee bedoel ik dat ik naamsbekendheid krijg? Hoe moet ik mijzelf bekend maken? Wat voor 'prijs' moet ik aan mijn werk hangen, waardoor het serieus genomen wordt? Mijn specialiteiten zijn (veelal) realistische schilderijen en tekeningen.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
12.6K

Antwoorden (4)

Dit kan heel goed. Er zijn heel veel goede kunstenaars die nooit een opleiding hebben gevolgd.

Je kan uiteraard bekendheid krijgen door een eigen website met mooie foto's te plaatsen. Een facebookpagina en andere social media gebruiken is altijd een goed idee.

Vraag aan bedrijven, restaurants, andere instanties met wachtruimtes of ze daar je werk (tijdelijk) willen hangen. Als ze je werk mooi vinden dan vinden ze het vaak een mooie deal dat jij het werk daar neer hangt en je dit regelmatig omruilt voor nieuw werk.
Ook zijn er vaak kleinere ruimtes waar geëxposeerd kan worden. Zijn er verenigingen waar je je als kunstenaar bij aan kunt sluiten zodat je samen sterk staat.

Neem om het officieel te maken even contact op met de kamer van koophandel. Als je dingen verkoopt ben je natuurlijk een bedrijf, maar voor kunstenaars gelden weer andere regelingen en voordelen. Uiteraard moet je dan wel officieel aangeven wat je verkoopt, en moet je dus geregistreerd staan. Als voordeel kun je dan je materialen belastingvrij kopen ;)

Succes!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Deze vraag werd een paar jaar geleden ook gesteld op deze site. Antwoorden vind je hier: http://www.goeievraag.nl/vraag/kunst-cultuur/beeldende-kunst/jezelf-kunstenaar-noemen.4624

Je mag jezelf dus altijd 'kunstenaar' noemen als je dat wilt.

Of het ook verstandig is om jezelf 'kunstenaar' te noemen is een tweede. Zeker als beginner kun je jezelf waarschijnlijk beter wat bescheidener opstellen en zeggen dat je 'schilderijen maakt' of zoiets.

Op deze site vind je tips over hoe je kunt beginnen om je werk bekend te maken: http://www.kunstzinnig.nl/magazinedetails.asp?ID=244&type=2
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Veel exposeren en veel reclame maken en blijven geloven in jezelf!!!

Er zijn vast plaatselijke evenementen die met kunst en cultuur te maken hebben waar je misschien kunt exposeren of vraag eens aan kunstenaars uit je buurt hoe die het doen. Of misschien kunnen je samen iets doen met kunstenaars uit je omgeving bijvoorbeeld een leegstaand (winkel) pand zoeken en vragen of je daar een expositie mag inrichten voor een tijdje (en dan weekends of 's avonds te bezichtigen o.i.d)
En misschien hebben ze in de plaatselijke krant wel een kunst en cultuur pagina waar je met een interview in kan komen ?

Dus laat zien dat je er bent en wat je maakt en ga hard er voor werken.

En wat betreft prijs van je werk: kunstenaars gebruiken vaak een formule daarvoor.

Een zogenaamde vermenigvuldigingsfactor
De breedte + de hoogte van het werk x een getal.

Dus als je super beroemd en bekend bent (Rembrandt van Rijn bijvoorbeeld) dan kun je het wel keer een miljoen doen. Als je een kunstopleiding hebt afgerond kun je het bijvoorbeeld keer 2 doen en als je dan bekender word keer 3 of iets in die geest. En als je een amateurschilder bent dan doe je het bijvoorbeeld x een half of keer 1.

Maar je kunt ook altijd vragen bij andere kunstenaars hoe die de prijs berekenen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
kunstenaar kun je natuurlijk ook zonder opleiding krijgen! Stel dat dat niet kon dan zouden alle arme kunstenaars geen kunstenaars zijn, simpelweg omdat ze het niet kunnen betalen. Je werk word wel sneller verkocht als je erbij verteld dat je bij de kunstacedemie hebt gezeten. Het gaat er vooral om dat je opvalt met je kunstwerk. je moet er talent voor hebben!