wat bedoelde paul klee met zijn nier figuratieve kunst?

geintresseert, weer ik weinig van de achtergrond, wie kan er meer over vertellen

Toegevoegd na 1 minuut:
sorry spelfoutjes, niet figuratieve kunst, wie weet

Toegevoegd na 11 uur:
weet iemand nog iets over de bedoeling van de schilder, hoe is hij tt de kleurvlakken en lijnen gekomen

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Het beste antwoord

Bij figuratieve kunst kun je zien wat het voorstelt. De voorstelling lijkt op hoe de dingen er in het echt uit zien. Dit soort kunst wordt ook wel realistische kunst genoemd (van het woord realiteit)

Bij abstracte kunst kun je niet zien wat het voorstelt. Het gaat meer over wat de kunstenaar voelt of denkt. Geen herkenbare beelden zoals natuurlandschappen, dieren, stadsgezichten of portretten van mensen. En omdat er niets herkenbaars op staat zijn deze kunstwerken ook niet altijd meteen te begrijpen. Vaak is dat ook niet echt de bedoeling. Je kunt ze ook met je gevoel benaderen, en niet met je verstand.
Dit soort kunst wordt ook wel niet-figuratief genoemd.

Toegevoegd na 13 uur:
In zijn beginjaren maakte Paul Klee vooral eenvoudige pentekeningen. Later verdween de zwartwitte pen naar de achtergrond en gebruikte hij vooral kwast en kleur. In de kleuren die Klee toen ging gebruiken, richtte hij zich op de natuurlijke tinten van Noord-Afrika. Hij is daar een tijd geweest om ze te onderzoeken en zich eigen te maken. Vooral natuurlijke zand- en okertinten, die door hun warme gloed als vanzelf harmonie en mysterie benadrukken. In dat kleurengebruik heeft hij vele navolgers gekregen.

Klee gaf daarna tien jaar les aan het Bauhaus. Zijn activiteiten daar waren gericht op een zuivere analyse van de drie dimensies van het beeld: lijn, contrast en kleur. Die school van strak, veel vlakken, strenge vormen en heldere kleuren had invloed op zijn stijl. Hij ging steeds kleurrijker schilderen, en maakte ook een stap in de richting van het abstracte.
Amadea