wat is een compositie?

Ik weet dat je dit ook op vandale.nl of op google kan vinden alleen bij elk uitleg staat er ordening van de verschillende delen tot 1 geheel en dat snap ik niet. Wat is de compositie van deze 3 werken van van gogh: de slaapkamer, aardappeleters, zonnebloem

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.8K
SimonV
10 jaar geleden
Je bent al aan het googelen...
Dus als er geen antwoord komt, kun je doorgoogelen op:
compositie de slaapkamer van gogh
compositie de aardappeleters van gogh
compositie de zonnebloemen van gogh
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Kan het niet vinden
Antoni
10 jaar geleden
Heb je al gekeken op http://nl.wikipedia.org/wiki/Compositie_(beeldende_kunst) ? Daar staat het duidelijk beschreven, vind ik: "Compositie is in de beeldende kunst het ordenen van beeldelementen volgens een vooraf bepaalde strategie. Het is een poging tot creëren van orde in de chaos. De term compositie wordt soms ook gebruikt als titel van een kunstwerk, dit wanneer het de bedoeling is geweest van de kunstenaar om een werk te maken met als doel een boeiende vlakverdeling te creëren. Vroeger heeft men meer dan eens geprobeerd om vaste regels op te stellen, maar dat is niet gelukt. De ideale verhouding van vormen tegenover elkaar dacht men te vinden in de Gulden snede. De 20e eeuw heeft de vaste regels vervangen door persoonlijk stijlonderzoek dat individueler en persoonsgebonden verloopt. Compositie is ook het werken met tegenstellingen. Vroeger werd meer gedacht in harmonische termen, daar waar in de hedendaagse kunst vaak de disharmonie de bovenhand voert. De toeschouwer wordt geprikkeld en uitgedaagd om de compositie te verbeteren. Een absoluut meester in het ordenen is ongetwijfeld Mondriaan. Een compositie kan zodanig zijn dat er duidelijk een bepaalde richting in zit: bijvoorbeeld een horizontale, verticale, diagonale of driehoekscompositie. Let je op de plaats die de figuren innemen ten opzichte van elkaar dan onderscheid je de symmetrische en asymmetrische compositie, de centrale en de verspreide compositie." Kijk voor de rest van de tekst op http://nl.wikipedia.org/wiki/Compositie_(beeldende_kunst)

Het beste antwoord

de compositie van de drie genoemde werken,is zoals jij ze zou ophangen bv.naast elkaar, onder elkaar,in elke willekeurige volgorde die jij wilt.het resultaat van zulk een ordening is de compositie.
Ordenen kan met elk soort materiaal,met elke kleur,vorm,klank, enz.
een musicus componeert met noten,klanken.
En schilder met vlakken en kleuren.anz..
het resultaat van de ordening/het componeren,is een compositie.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Aha nu snap ik hem. Alleen ik weet nog steeds die drie van van Gogh niet want die van een slaapkamer is volgens m vanuit een hoek, zonnebloem recht en aardappel ???
niko
10 jaar geleden
het standpunt van de maker staat daar los van.je hoeft de compositie ook niet te ontleden,om te weten wat een compositie is.
het ontleden van van compositie`s is deskundigen werk.
zelf vind je het mooi of niet.als je het mooi vind bevalt de ordening je.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dan snap je het nog niet. Je beschrijft nu "point of view". Compositie is gewoon je hebt een aantal voorwerpen en je plaats deze ergens. Neem aan tafel, je legt daar een bloem op, over die bloem leg je een boek en naast dat boek zet je een glas. Dat is een compositie. Vanuit welke hoek je de tafel bekijkt @niko
Willekeurige volgorde die jij wilt is tegenstrijdig.
In de volgorde die jij wilt. (non random).
In willekeurige volgorde (random).
niko
10 jaar geleden
(^_^)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Oowh en wat is dan een voorstelling
niko
10 jaar geleden
http://nl.wikipedia.org/wiki/Voorstelling. volg de verwijzingen in de link.

Andere antwoorden (1)

In de voorbeelden van Van Gogh wordt met compositie waarschijnlijk de manier bedoeld waarop de kleuren zijn verdeeld, de afwisseling van donker en licht, en meer van dat soort zaken.
Maar, zoals Niko al schreef: het gaat altijd om rangschikken. Je zou dat woord dus ook kunnen gebruiken (ook al doen we dat niet) voor bijvoorbeeld een tuin. In de tijd van de Franse koningen waren tuinen heel strak gecomponeerd: keurige perkjes, netjes aangeharkte paden, enz.
In een "wilde tuin" is de composities juist heel rommelig: alles mag groeien waar het maar wil.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb een formulier gekregen en daar stond wat is de compositie van die kunstwerken van van gogh