hoe maak ik een olieverfschilderij vrij van nicotine?

ik heb een olieverf schilderij op doek uit 1904 van mijn opa. Het heeft honderd jaar in een cafe gehangen en is dus vergeeld van de nicotine. Hoe haal ik dat er af?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.9K

Het beste antwoord

Nooit zelf gaan knoeien met uien of scheerkwast en zeep.
De verf kan gaan afbreken(craqueleren). Door het nat worden komt er onregelmatige spanning op het doek en door wrijven gaat er van alles mis.
Wilt u toch zelf iets proberen, gebruik dat vers witbrood en maak een deegrolletje.
Rol dat over het doek, daardoor worden alle stofjes die aan het doek zitten in het deeg opgenomen. Zorg dat het doek zodanig ligt dat er niets doorheen kan prikken of drukken. Pas op met kracht zetten. De oude doeken die lang in een cafe hebben gehangen zijn zeker kwetsbaar. PS: Dit is geen flauwekul verhaal.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Met een ui zou het kunnen lukken, je snijdt de ui doormidden en wrijft met de kant van de ringen over het schilderij, het vuil blijft aan de ui plakken, je ogen gaan wel tranen bij deze klus.
Ook met scheerzeep met behulp van een scheerkwast heb je een kans dat het lukt, zeep het schilderij in met zeep en verwijder de zeep na een halve minuut.

Maar als je emotionele waarde aan het schilderij hecht, dan kun je het beter laten reinigen door een professioneel bedrijf, dan weet je (bijna) zeker dat het lukt.