Als je als 15 jarige begint met klassiek ballet, kan je dan nog op professioneel niveau komen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.2K

Het beste antwoord

Nou, dat zal niet meevallen.
Je wordt niet aangenomen op een fulltime opleiding klassiek ballet.

Voorbeelden:

12 JAAR
De leeftijd waarop het nog zin heeft om aan een opleiding te beginnen voor uitvoerend klassieke of moderne danser hangt niet alleen af van talent. Wanneer je 12 jaar bent en nog auditie wil doen wordt het moeilijker; op deze leeftijd wordt er namelijk heel hard gewerkt aan het 'verder ontwikkelen van je techniek. Je mag niet meer teveel foutjes in je balltechniek hebben (het corrigeren van fouten is moeilijker dan het leren van nieuwe dingen). En ook moeten je spieren al op een bepaalde manier zijn gevormd.

14 JAAR
Ben je 14 jaar en wil je gaan dansen bij een gezelschap zoals Het Nationale Ballet of het Nederlands Dans Theater? Als je op deze leeftijd nog niet op een opleiding zit wordt het erg moeilijk... De studenten van de opleiding waarbij jij in de klas zou willen komen zijn al een aantal jaar iedere dag aan het trainen. En je hebt nog maar een paar jaar om op hetzelfde professionele niveau uit te komen.

http://www.mabelalter.com/danseres-worden.html

http://balletisvooriedereen.blogspot.nl/p/ballet-voor-beginners.html

Maar:
Laat dit jou er vooral niet van weerhouden om fanatiek aan ballet te doen. Wil je op balletles voor je plezier? Dan kan je op elke leeftijd op ballet gaan. Zoek een grote balletschool in je omgeving op waar ze veel lessen bieden. Ook voor volwassenen, die vaak twijfelen of ze nu wel of niet op ballet zullen gaan, worden er speciale inleidingslessen gegeven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

ja maar de kans is erg klein het kan wel maar dan moet je er erg hard voor vechten en trainen maar de kans blijft zeer klein!!!