Hoe ziet een expositie vernissage eruit? en waarom is dat?

wat gebeurt er tijdens en hoelang kan het duren? waarom eigenlijk zo'n vernissage voor opening
Ik moet binnenkort naar een vernissage van een kennis, maar dan zijn er ook tal van vrienden van de kunstenaar enzo ik heb geen maatje :) ik voel me eenbeetje vreemd nu al, ik ben nog nooit naar opening exposities geweest dus, laat horen wat ik kan verwachten

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
14.1K

Antwoorden (2)

"Het slaat op de voormalige gewoonte van kunstenaars om tijdens de opening van de tentoonstelling de laatste hand aan hun werk te leggen door het aanbrengen van de laatste laag vernis."

Wat 'jouw' kunstenaar in gedachten heeft op zijn feestje ligt helemaal aan hem. Er zou iets op de uitnodiging moeten staan (tijden, hapjes, kledingadvies...) bel hem anders gewoon op, daar zijn vrienden voor.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nu weet ie nog niks! (Het ligt helemaal aan hem...)
Een kledingadvies op de uitnodiging zetten is echt niet gebruikelijk hoor! Gewoon netjes maar casual is prima.
Van het antwoord van Amadea wordt hij wel wijzer.
Een vernissage lijkt een beetje op een receptie, maar is dat toch niet helemaal. Een vernissage is een feestelijke bijeenkomst ter gelegenheid van de opening van een nieuwe tentoonstelling.
Bij de vernissage kun je een spreker verwachten die met een korte of lange toe­spraak de tentoonstelling opent. Na de spreker is er gelegenheid om de kunstenaar geluk te wensen met de expositie.
Vaak hebben vernissages meer tot doel de relaties te verstevigen, dan het bekijken van de tentoongestelde werken. Soms zelfs is er niemand die kijkt wat er hangt,
staat of ligt.
Is het een verkooptentoonstelling, dan is er zeer waarschijnlijk een lijst met de prijzen van de kunstwerken. Met een (meestal) rood stickertje wordt aangegeven dat iets al verkocht is. Bij een tentoonstelling van bijvoorbeeld etsen, waarvan meer dan één afdrukken zijn, hoeft een stickertje nog niet te betekenen dat je te laat bent; je kunt in dat geval informeren bij de galeriehouder of er nog afdrukken te koop zijn.

Neem, als je weggaat, even afscheid van de gastheer en vergeet niet het gastenboek te tekenen.
Amadea
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Helder en compleet antwoord!
Leuk dat je oproept om het gastenboek te tekenen, veel mensen doen dat niet. Als je niet weet wat je moet schrijven is het ook voldoende om alleen je naam te zetten.
+
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
O ja, en een groen stickertje betekent een optie. Nu weet je alles. ;-
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dank jullie voor info!!