Welk is de schilder van het kitscherige "wenend jongetje" dat menig huiskamer opvrolijkt?

Ik gok maar denk dat dit het meest gereproduceerd werk is in europa of tesamen met een vangoghje??

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
1.9K

Het beste antwoord

Op een nacht in 1988 brandde in Heswall, Engeland, een huis af. Niet veel later gebeurde hetzelfde met een woning in Bradford. De panden werden volledig verwoest. Het enige voorwerp dat in beide gevallen ongeschonden de vuurzee had doorstaan, was een schilderij van een huilende jongen. Het hoofd van de Yorkshire brandweer vertelde een journalist dat ze vaker ongeschonden portretten hadden aangetroffen in de smeulende puinhopen. Het bleek bovendien steeds om dezelfde jongen te gaan. Een jongen met een blauwe sjaal.

De Engelse occultist en voormalige leraar George Mallory zou de kunstenaar hebben weten te traceren in Madrid. Hij noemde zich Franchot Seville, maar bediende zich ook van de namen Bruno Amadio, Bragolin, Giovanni Bragolin and J. Bragolin. De artiest vertelde dat hij zich ooit had ontfermd over een dakloze jongen, die nooit sprak. Hij gebruikte hem als model. Een plaatselijke priester waarschuwde dat de ouders van de jongen waren omgekomen toen hun woning afbrandde. Elk huis waar de jongen sindsdien in sliep, zou hetzelfde lot ondergaan.

De priester adviseerde de schilder zich niet in te laten met het in zichzelf gekeerde kind, maar die vond het bijgelovige onzin en sloeg het advies in de wind. Later brandde de studio van de schilder volledig af, waarbij al zijn werk opging in de vlammen. De kunstenaar gaf de jongen de schuld, die daarop wegliep en nooit meer is gezien. Het schijnt dat hij op 19-jarige leeftijd bij een auto-ongeluk om het leven is gekomen.

Het verhaal gaat dat alle huizen waar een replica van het schilderij van de jongen hangt, eveneens door rampspoed zullen worden getroffen. Sinds 1985 zijn al tussen de veertig en vijftig branden in verband gebracht met de ‘vloek van de huilende jongen’. Er is overigens nog een voorwaarde: het portret krijgt alleen zijn kwaadaardige uitwerking als de eigenaar op de hoogte is van de vloek.

Bijna tien jaar lang leefde ik in de veronderstelling dat ik gewoon een leuke verzameling portretten aan de muur heb hangen, inclusief die ene, van die jongen met die blauwe sjaal. En tot een paar dagen geleden was dat ook zo. Maar nu ik het bestaan van de vloek heb ontdekt, zal ik toch met andere ogen naar de huilende jongens kijken. En verder? Op een Duitse site ontdekte ik dat je alleen aan de vloek kan ontkomen door te verhuizen en het schilderij achter te laten in je oude woning. Er is dus nog hoop voor me.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ha, die Patrick;

Dat (en veel soortgelijke 'kunst') is van Bruno Amadio, beter bekend als Broglin. Google is your friend!