Waarom was Andy Warhol een pop-art kunstenaar?

Alvast bedankt

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kun je je huiswerk niet zelf doen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
wilde ik net zeggen:P kijk eens op http://nl.wikipedia.org/wiki/Andy_Warhol
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat een rare vraag eigenlijk. Vragen ze waarom hij dat was, of eigenlijk wat de stroming pop-art inhoudt?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
"waarom" - vragen zijn niet te beantwoorden.
Waarom was hij een kunstenaar?
Waarom en welke levensomstandigheden brachten hem tot het kunstenaarschap?
Waarom pop-art?
Wat is pop-art?
Hoezo?

Antwoorden (1)

Je vraag is op 2 manieren uit te leggen:

Waarom was Andy Warhol een pop-art kunstenaar; waarom heeft hij voor die kunstrichting gekozen, en waarom niet voor b.v. de abstracte kunst, performance, sociaal realisme of iets dergelijks. Het antwoord kan dan alleen zijn, dat hij zich in de pop-art het beste thuisvoelde, hij zijn talenten kon ontplooien en hij zijn creativiteit het beste kwijt kon. Dat kan door een bepaalde ontwikkeling gegaan zijn: b.v. toen hij merkte dat zijn pop-art aansloeg, en mensen het waardeerden.

De 2e uitleg van je vraag kan zijn: waarom wordt Andy Warhol een pop-art kunstenaar genoemd? En dan wordt het net zo'n vraag als waarom Bach tot de barok wordt gerekend, en Debussy tot het impressionisme.
Het antwoord op die vraag, is dat we kunststromingen graag indelen, voor het goede overzicht. Het werk van Warhol beantwoordt aan de kenmerken die pop-art heeft. Daarom was hij dus een pop-art kunstenaar.

Nog even ter vergelijking:
Waarom zit Jan in de horeca?
1. Omdat Jan het altijd al leuk heeft gevonden om een restaurantje te hebben.
2. Omdat de werkzaamheden van Jan precies passen in de omschrijving van het woord horeca.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Knap antwoord op een rare vraag: +
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Haha! Dankjewel voor het compliment.
Overigens niet echt een rare vraag, maar gewoon op 2 manieren uit te leggen.