Je moet dan naar de universiteit in Eindhoven of Delft of naar de academie voor bouwkunst.
Je moet creatief zijn en ruimtelijk inzicht hebben.
Er komt ook theorie bij kijken, je moet namelijk wel iets van architectuur weten; stromingen, architecten, belangrijke gebouwen enz.
Met een VMBO kom je er niet, je moet dus HAVO hebben en met het profiel wiskunde B en natuurkunde, zonder die vakken word je niet toegelaten. Om de titel architect te krijgen, moet je op de universiteit een HBO diploma bouwkunde in je zak hebben (dan ben je ingenieur) en vervolgens moet je ca. 2 jaar ZELF een project bedenken en leiden.
Heb je VMBO-tl afgerond dan kan het ook hoor. Dat kan dan via de opleiding vormgeving, design en architectuur.
Dat is een vooropleiding voor verschillende architectuur opleidingen. Dit is dan een MBO opleiding en van daaruit kan je ook naar het HBO bouwkunde of HBO kunstacademie, maar je kunt er ook voor kiezen om op een tekenbureau te gaan werken.

Als toelatingseis voor de TU Delft moet je een VWO diploma Natuur/techniek minimaal hebben. Pas als je de master Architecture succesvol hebt afgerond en de titel ingenieur krijgt, kan je je officieel laten inschrijven in het Nederlands Architecten Register.
Als je op mijn bronnen kijkt kan je allerlei vragen en antwoorden lezen tussen studenten en geïnteresseerden.