Is het waar dat je na fotografie geen toekomst hebt?

Ik bedoel als ik nu naar KSO zou gaan en later aan de universiteit voor beeldende kunst (fotografie) zou studeren. Kan ik dan later een goeie baan vinden?
Met een goeie baan bedoel ik zeker niet een eenvoudig fotgraaf die pasfoto's enz. maakt, maar dan iets meer 'professioneel'...

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K
Ritsuka
12 jaar geleden
Kwestie van talent en heel veel geluk hebben, maar de kans is erg klein hoor.
Er zijn zoveel mensen tegenwoordig die zich 'fotograaf' noemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zal altijd behoefte zijn aan mensen die _echt heel goede_ foto's maken. Maar het is niet de kortste weg naar eindeloze rijkdom.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
'de universiteit voor beeldende kunst'. Waar denk je die te gaan vinden?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
de universiteit voor beeldende kunst’. Waar denk je die te gaan vinden?
Hier even een antwoord op: In polen bv. In Warshau, Poznań of Krakow.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is hetzelfde als hier een HBO fotografie aan de kunstacademie volgen.

Antwoorden (5)

Vergeet 't. Er zijn inmiddels talloze hobbyfotografen, met de meest uitgebreide camera's, die de meest fantastische foto's maken. Het is net als andere kunstvormen zoals muziek, dans, schrijven etc.: een hobbyist doet niet meer onder voor een professional. Dit komt door de technische ondersteuning van computers en internet. Vroeger waren het de profs die de trucjes en de netwerken kenden, tegenwoordig is die kennis gedemocratiseerd en beschikbaar voor iedereen.

En zelfs *als* er al een meetbaar verschil is tussen pro-fotografen en Pietje-de-amateur uit de straat: wellicht is dat verschil commercieel bezien niet eens interessant meer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Ik wil je niet ontmoedigen,
ik vind een goede fotograaf nog steeds een kunstenaar.

Maar het vak fotograaf is helaas aan het uitsterven en bied geen of anders een onzekere toekomst.

Wil je toch iets in de fotografie willen doen, dan zou ik dat doen naast een andere baan zodat je er niet van afhankelijk bent.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kunst fotografie gaat lastig worden ( als je goed bent kom je er wel) maar er is en blijft zekers nog wel werk in bijvoorbeeld reclame fotografie en zo. dat moet toch gedaan worden. en tussen een amateur reclame foto en een professionele reclame foto zit vaak een heel groot verschil. dus als je wilt fotograferen dan kan het nog wel alleen worden sommige onderwerpen moeilijker dan anderen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als je graag als professioneel fotograaf wilt worden, waarom ga je dan niet iets in de journalistiek doen? daar zullen ze vast nog wel wat prof. fotografen willen ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben bang dat het niets wordt. Ik ken zelf 3 mensen die KSO hebben gedaan en alle drie zijn ze iets anders gaan doen. Mijn man heeft eens iemand ingehuurd die zonder fotografie-opleiding mooie foto's maakte en fotograaf is geworden van beroep. Het is geen vetpot, maar omdat zijn vriendin werkt komen ze rond. En een kennis werkt in een fotozaak, zij maakt bruidsreportages, ook zonder een fotografie-opleiding.
Ik ben heel eerlijk: ik zou iets anders kiezen, iets waar je wel je creativiteit in kwijt kunt, maar wat je wel broodbeleg oplevert. De fotografie, maak daar je hobby van.