Een slagschaduw (ook schim) is de schaduw die een object werpt op een ondergrond of een ander voorwerp. Dit kan bijvoorbeeld een lantaarnpaal zijn, die een schaduw werpt op een muur. Naast slagschaduw kent men ook eigen schaduw (dit is de niet belichte kant van een voorwerp). De suggestie van schaduw is in de beeldende kunst een belangrijk beeldend middel om de werkelijkheid plastisch weer te geven.
12 jaar geleden
Meestal wordt slagschaduw gebruikt als je het over windmolens hebt. Dan wordt bedoeld de schaduw van de wieken die draaien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daar zou ik wel een bron bij willen zien,
bij deze bewering.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dit antwoord is onjuist
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nou ja, niet helemaal onjuist. Ook een windmolen werpt een slagschaduw, op de grond of op een ander object. Maar dat geldt dus ook voor alle andere dingen (en levende wezens). Alles werpt een slagschaduw, wanneer het belicht wordt (door de zon of door een lamp). Daarbij maakt het niet uit of het beweegt of stilstaat.
Een slagschaduw is de schaduw die een object werpt op een ondergrond of een ander voorwerp. Dit kan bijvoorbeeld een lantaarnpaal zijn, die een schaduw werpt op een muur.

Naast slagschaduw kent men ook eigen schaduw (dit is de niet belichte kant van een voorwerp).

Dan is er ook nog strijklicht. Licht dat zijwaarts (bijna parallel) op het onderwerp valt. Het `strijkt` als het ware langs het onderwerp, waardoor alle oneffenheden extra geaccentueerd worden. De bijzondere elementen van het onderwerp komen hierdoor nog mooier naar voren..
12 jaar geleden
aan de schaduw opzicht is geen verschil. een slag schaduw is dat van b.v. de bladen van een windmolen. die 3 keer per omwenteling van de molen wel en niet aanwezig zijn, en wat na verloop van tijd als irritant ervaren kan worden. zeker als deze slagschaduw in je achtertuin bezig is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daar zou ik wel een bron bij willen zien,
bij deze bewering.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
voor Momopoyolo en iedereen die het lezen wil.
http://www.windenergie.nl/onderwerpen/milieu-en-omgeving/slagschaduw
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
http://burenvanlageweide.nl/maatschappelijke-haalbaarheid/slagschaduw
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
http://www.youtube.com/watch?v=TLFzFtXHWAg