Hoe werk in te lijsten met passepartout?

Ik heb een werk gekocht van Anton Heyboer, gemaakt op molenpapier. Ik wil dit zelf inlijsten in een wissellijst met passepartout. Maakt het uit of dit werk helemaal binnen de passepartout valt, of is het beter de randen achter het passepartout te laten vallen?
Wat is de beste manier, of gaat het er alleen maar om wat ik zelf mooier vind ogen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2K

Antwoorden (2)

De randen moeten achter de passe partout vallen, niet persé heel veel... maar dat moet je inderdaad zelfs bepalen, wat je het mooist vind, wat het best bij het schilderij (of ets, wat is het?) past.
Wanneer het helemaal binnen de passe partout zou vallen zou je schilderij niet op zijn plaats blijven (behalven misschien als je 'm aan de achterkan van de lijst vastlijmt, maar dat is ook weer zowat). Bovendien is het lastig om de opening van de passe partout exact even groot te krijgen als het papier, en een spleet tussen beiden is niet zo fraai. Dus: maak de uitsparing van de passe patout minimaal een cm minder hoog en breed dan het schilderij, zodat het papier overal zo'n 5 mm achter de passepartout valt.

Toegevoegd na 27 minuten:
Als je echt wilt dat het werk volledig zichtbaar is kunt je het wel eventueel op een ander, groter, vel papier plakken... zorg er wel voor dat dit papier daar geschikt voor is (zuurvrij etc.). Dan nog zou ik de passe partout een fractie van een milimeter laten overlappen om spleten te voorkomen. Als je voor deze optie kiest kun je beter even naar een winkel met schildersmaterialen gaan om te informeren welk papier en welke lijm daar het best voor geschikt zijn en die aldaar te kopen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Gefeliciteerd met je aankoop. Grote kunstenaar.
Als je wilt inlijsten moet het gehele werk in de passepartout vallen.
Dat zorgt er dan wel voor dat de onregelmatige formaten waarop heyboer vaak werkte verloren gaan.
Je kunt bv ook de totale afmeting van zijn werkstuk strak achter glas laten vallen...vraag eens aan een lijstenmaker