Waarom gebruikte Vermeer het perspectief niet altijd op de goede manier in zijn schilderijen?

Hij wist dit goed te verdoezelen. Maar hoe deed hij dat eigenlijk? Want bij zijn schilderijen valt het niet zo goed op!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.7K

Antwoorden (3)

Wetenschappers denken dat Vermeer bij het maken van zijn schilderijen gebruik heeft gemaakt van een soort mechanisch hulpmiddel: een camera obscura.
In 1891, toen het oog nog niet zo gewend was aan de manier waarop het fototoestel de dingen waarneemt, was Joseph Pennel, getroffen door het 'fotografisch perspectief' van Vermeers Officier en het lachende meisje. Wat zijn oog getroffen had, was de wanverhouding van de man in vergelijking met het meisje. Dit is het soort vervorming dat door een camera aan de objecten die het dichtst bij zijn lens staan wordt opgelegd en dit komt in veel van Vermeers andere werken, zoals De Luitspeelster, voor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vond hij dit niet de beste manier om zich te uiten?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
niet iedereen ziet iets in het zelfde perspectief! iets wat u ziet kan ik heel anders zien.mooi/lelijk bv
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik bedoel een ander soort perspectief in mijn vraag ;) ik bedoel perspectief tekeken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
toch een goed antwoord!