Is het strafbaar een plaatje (van internet) van een schilderij op canvas te laten drukken

Ik heb op internet een mooi plaatje van een schilderij gevonden.. Ben ik strafbaar als ik deze laat afdrukken op bijvoorbeeld Canvas.. Kan de drukkerij hier problemen mee krijgen of moet dit gewoon kunnen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zo lang je zijn werk maar niet verkoopt, of op het internet zijn ontwerp weer verkoopt op canvas, dan is het geen probleem.
Pieter2011
12 jaar geleden
Voor "eigen gebruik" mag je de afbeelding op canvas laten printen. Pas als je hem ophangt in een openbare ruimte (b.v. een café) of het werk aan anderen aanbiedt, heb je toestemming van de maker nodig. Maar weet je zeker dat de resolutie van de afbeelding hoog genoeg is? Als je een foto wilt vergroten, zal je toch al gauw een bestand van 2 á 3 MB of meer moeten hebben.
http://www.snapfish.nl/snapfishnl/helpphotoresolution#resproduct

Het beste antwoord

Ja dat is strafbaar. Als de maker het wil kan hij of zij hiermee naar de rechter stappen. Alleen is de kans erg klein dat hij/ zij dit zal doen. Tenzij het voor commercieel gebruik is. Lees meer hierover op de site over auteursrecht,. Zie bron:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

je moet toestemming hebben van de maker van de foto/schilderij,
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is in principe strafbaar omdat jij de auteursrechten niet hebt.

Maar de kans dat je hiervoor vervolgd zal worden is zeer klein, omdat het puur voor jezelf is. Maar doorverkopen zou ik niet doen dan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je het in jouw kamer hangt, dan is er weinig aan de hand. Als je het gaat gebruiken op bv een website van jou, dan kun je de grootste problemen krijgen omdat je de copywright schend en mooi weer speelt met beschermd materiaal van een ander.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, dat is strafbaar, het is het geestelijk eigendom van de kunstenaar. Zelfs als de kunstenaar het originele schilderij aan jou heeft verkocht mag je daar niet zonder zijn/haar toestemming afbeeldingen van laten maken, zoals op canvas laten afdrukken of gebruiken als leuke kerstkaart. De stichting Beeldrecht regelt dit soort zaken voor de kunstenaar. Ook als een schilderij op televisie wordt vertoond gelden hiervoor auteursrechten.
Dus doe maar niet!