Welke drukmethoden zijn er?

Ik wil graag visitekaartjes laten drukken, en ik wil graag weten welke methoden er allemaal zijn om dit te laten doen.

Verder zat ik zelf te denken aan bepaalde tekst glimmend, de rest mat.. Weet niet hoe dit heet. Kan iemand mij hierbij helpen? Ook met een lijstje met zo veel mogelijk drukmethoden?

Toegevoegd na 14 minuten:
Het gaat mij niet om de prijs, of wie of wat het goedkoopst is :)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Het beste kun je hierover advies inwinnen bij een (goede) vormgever/grafisch ontwerper, en hem/haar ook het kaartje laten ontwerpen. Zorg in elk geval voor een juist formaat (niets is zo irritant als een kaartje dat niet in een visitekaartjesmap of portefeuille past) en een goede papierkwaliteit. Iedere goede drukker heeft mogelijkheden om aan al jouw verdere wensen te voldoen. Dat kan zijn reliëfdruk (met een zgn. preeg) waarbij de naam of het logo iets boven de rest van het papier uitkomen. Ook kun je denken aan een coating met spotlak: bepaalde delen van het visitekaartje krijgen dan extra glans. Voorbeelden zie je op deze sites:
http://autolinked.nl/contents/nl/d37.html
http://www.spotlak.nl/
Als je de visitekaartjes laat vouwen, moet je ervoor zorgen dat het papier (in elk geval bij wat dikker papier) wordt gerild:
http://www.publiprinting.com/nl/speciale-druktechnieken/rillen-biegen-relief-stanzen-uitkappen
Ook stansen is een mogelijkheid: dan wordt er een vormpje (b.v. het logo) uit het papier gesneden.
Je moet je overigens wel afvragen wat de meerwaarde van een "duur ogend" visitekaartje is. Zeker in een tijd waarin veel bedrijven moeten bezuinigen, wordt er door potentiële opdrachtgevers vaak nogal negatief gekeken naar "overbodige extra's", onder het motto: "Zijn visitekaartjes zien er zó duur uit, dat z'n prijzen wel hoog zullen zijn".
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Je gaat dan best bij een drukker langs die een digitale pers heeft met een lakstation. In dit lakstation kan je gelijk welke tekst extra laten lakken zodat hij glimt. Er bestaan zelf digitale persen die je tekst in reliëf kunnen zetten. Misschien eens een mailtje sturen naar post@debie.net. Zij kunnen je daar zeker in helpen.