Ik was vas geleden in Deventer, en daar in de winkelstraat stond een levend standbeeld. Hij reageerde nergens op.

Mijn vraag is dus: Hoe blijven ze heel lang stilstaan? Zijn ze in een soort trance, of..? Hij heeft daar waarschijnlijk twee uur in dezelfde houding gestaan.

Hoe doe je dat? Ikzelf zou dit geen 3 minuten volhouden.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Oefenen en oefenen, maar het is voor hen een meditatie hoor... En het is heel fijn om te doen...
Ze nemen wel een voor hen makkelijke houding aan en wellicht is het je opgevallen dat als je iets in het doosje doneert er wel een beweging komt van het levende standbeeld... En dat nu is net genoeg om weer een lange tijd stil te kunnen staan... En nee ze zijn niet in een soort trance hoor, gewoon oefenen en oefenen, maar ze oefenen terwijl ze werken hoor... En ze doen het net zolang als ze zin hebben om dat te doen, er is er geen één die tegen zijn zin in 8 uur in de regen voor levend standbeeld gaat staan...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Stil gaan staan en je afsluiten voor reacties c.q. benaderingen. Niet iedereen kan dat ook. Lijkt me wel dat je jezelf hierin kan trainen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heb je weleens een erewacht gezien? Die wachters kunnen dat ook, zelfs als toeristen er lachend mee op de foto gaan. Ik heb begrepen dat je daarvoor een heel goede conditie moet hebben. En je moet je inderdaad kunnen afsluiten voor de buitenwereld.

Ik denk dat je het levend-standbeeld-zijn moet zien als een sport: oefening baart kunst. De verwondering die het oproept, lijkt me de beloning. En dat laat je elke keer net weer wat langer doorgaan.

Toegevoegd na 13 minuten:
Bij een levend standbeeld hoort overigens eigenlijk ook een act. Als er geld wordt gegeven gaat het standbeeld bewegen. Dus als je het goed doet, dan hoef je niet de hele tijd stil te staan ;)

Kijk ook eens dit filmpje: http://www.rtl.nl/components/actueel/editienl/miMedia/2009/week36/ma_standbeeld.avi_plain.xml