hoe kan je je eigen tekenstijl ontdekken??? en niet zeggen dat ik moet oefenen oefenen en oefenen

ik wil een coole stijl ontdekken

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je weet dus al dat je veel moet oefenen.

Antwoorden (9)

Ook al zeg je dat ik het niet moet zeggen, het juiste antwoord is toch door te oefenen.
Probeer eens verschillende dingen te tekenen, en datgene wat je het beste ligt dat zal je tekenstijl zijn. Zo kan ik totaal geen mensen tekenen, maar voorwerpen lukt bij mij wel wat beter.
Dus indien 'oefenen' geen goed antwoord is dan zeg ik dit:
Probeer gewoon allerlei verschillende dingen te tekenen.
Dat is de enige manier om een stijl te ontdekken.
Ontdekken gaat namelijk niet vanzelf, je moet er wat voor doen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voordat je kunt spreken over een stijl, moet je de techniek helemaal beheersen. Anders is het geen stijl, maar een beperking in je kunde.
De stijl van tekenen zit in je hoofd. Kijk eens naar de manier hoe Mondriaan zich heeft ontwikkeld: die tekende aanvankelijk realistisch, maar dat werd langzamerhand (onder invloed van zijn eigen toegenomen inzicht) anders tot datgene wat we nu als belangrijkste werk van hem kennen. Je ziet dat Mondriaan dus niet alleen maar rechte lijnen op papier heeft gezet uit beperking, maar vanuit zijn innerlijk, om iets weer te geven.

Je hoeft dus niet te oefenen om een stijl van jezelf te ontdekken. Die stijl die heb je al, die zit binnen in je. Maar je moet wel oefenen om je techniek te vervolmaken, want pas als je dat hebt kun je je eigen stijl vormgeven op papier.
12 jaar geleden
Probeer meerdere keren een foto/persoon na te tekenen.
Doe dit eerst realistisch, dan cartoonachtig, dan manga.
Kijk wat je het mooist vind, of... Je hebt iig wel een voorkeur.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je eigen stijl ontdek je pas als je veel tekent, er zijn ook lessen te volgen om je eigen stijl te ontdekken, volg een workshop van een coole kunstenaar bij jouw in de buurt en laat deze kunstenaar je helpen je eigen stijl te ontdekken.
Wat ook helpt is naar musea te gaan en kijken, kijken en kijken, dan ontdekt je ook wat je wel en vooral niet aanspreekt, zo ook kunstboeken te lenen in de bibliotheek etc etc.
heel veel succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een stijl ontstaat over de jaren. Tekenen en tekenen.Vergelijk het met je handschrift,dat ontstaat ook langzaam,door veel schrijven. Zo ontstaat je eigen stijl..veel doen en experimenteren en als je 'n goede tekenaar bent dan kan je vast in vele stijlen tekenen(strips zoals storm of joop klepzeiker) En wat oefenen betreft,als je elke dag tekent leer je elke dag wat bij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad: je moet er elke dag mee bezig zijn. Dat hoeft niet veel tijd te kosten, al ben je maar 10 minuten op een dag bezig met een tekeningetje, dat helpt al bij je ontwikkeling.
Er zijn hier al veel goede antwoorden gegeven. Ik wil nog toevoegen: kijk naar werk van allerlei verschillende kunstenaars. Daarvoor hoef je niet persé naar een museum. Er staat veel kunst op internet, en je kunt ook de Kunstuitleen en plaatselijke galerietjes bezoeken. Kijk goed naar de kunstwerken die jou interesseren. Kijk in wat voor techniek ze zijn gemaakt. Vraag zo mogelijk de kunstenaar zelf of lees iets over hem/haar. Als je een interessante techniek of stijl hebt gevonden, dan zul je toch veel moeten oefenen om die zelf onder de knie te krijgen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat je kunt doen is op zoek gaan naar tekenstijlen die je mooi vindt. Neem dan zelf een onderwerp en probeer in die stijl te tekenen. Doe dat een aantal keer en je merkt vanzelf dat jouw hand gaat veranderen in een eigen stijl. En hopelijk is die nog cooler dan de stijl die je probeerde te evenaren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je moet niet alleen maar oefenen oefenen oefenen, maar ook veel naar andere kunstwerken kijken, om te leren en inspiratie op te doen.
Dan probeer je hier en daar wat tot je iets nieuws/leuks/grappigs/moois ontdekt. Met wat geduld kom je er wel.

Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb altijd wat moeite met het woord stijl, omdat het begrip van dit woord samenhangt met persoonlijke interpretatie. Daarmee beginnen ook meteen de vele misverstanden rondom dat begrip. Iedereen denkt iets anders bij het woord, en voor je tot een bevredigend compromis bent gekomen ben je lang aan het praten en heb je niks bereikt m.b.t. je vraag denk ik.

Daarom geloof ik meer in het woord bron. Veel belangrijker dan uitzoeken welke stijl je past en wat je cool vindt is te achterhalen uit welke bron jij put voor je inspiratie. Waar kijk je graag naar, en waarom, wat prikkelt je fantasie, wat brengt je in vervoering, waar raak je door enthousiast. Het is heel belangrijk dat te achterhalen omdat die kennis als een poort is waarachter zich de wereld van je werkelijke fascinaties bevindt. Hoe dichter je bij die wereld komt, hoe onbelangrijker de zoektocht naar stijl wordt, omdat het dan duidelijk wordt dat je fascinaties, jouw persoonlijke artistieke "gekte" dicteert hoe je je tekeningen vormgeeft; dáár begint het, bij de bron. Het is niet de stijl die je tekeningen dicteert, het is jouw affiniteit met wat dan ook die je stijl bepaalt. Stijl is niet meer dan het jasje over het naakte lichaam van jouw artistieke harstocht. Stijl vólgt daaruit, niet andersom.

Naar de kunstacademie gaan helpt ook overigens:) Maar misschien zit je daar al op.