Ik zie regelmatig strips waarin stripfiguren van een andere tekenaar in figureren. Mag dit zomaar, zit er geen auteursrecht op een stripfiguur?

Zo ook in Scribbly (zie krantje Metro), kwam ik enkele keren de stripfiguren van Suske en Wiske tegen, nagetekend in hun eigen stijl, maar wel van de tekenaar (JP Arends) zijn hand.

Mag dit zomaar?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (4)

je hebt wel auteursrecht enzo, alleen word dit bijna niet toegepast bij tv en boeken wat betreft dit soort dingetjes. tekenaars zijn redelijk flexibel onder elkaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Natuurlijk mag je niet zomaar stripfiguren natekenen en in een andere strip plaatsen. Daar moet je toestemming voor vragen en krijgen. Maar dat zal in de meeste gevallen ook wel gebeuren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
duidelijk van jawat (de clip) lijkt toch duidelijk geent op southpark, heb destijds niets gehoord over een rechtzaak oid. misschien is het op de letter van de wet wel strafbaar, maar kan het tergelijkertijd ook "reclame" zijn gemiteert te worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mag waarschijnlijk niet,maar de andere striptekenaar zal het wel zien als reclame voor z'n eigen stripfiguur!