Hoe moet ik houtskool gebruiken? En... hoort het zo snel op te gaan? En, Op welk materiaal moet je houtskool gebruiken?

ik heb een paar dagen geleden houtskool gekregen en ben er al mee begonnen... ik dacht: ik begin met een roos, wat makkelijker en heb ik al vaak gedaan met potlood!
Alleen met houtskool lukt het ECHT niet!

Weet iemand misschien hoe je met houtskool moet werken? En moet je het op een doek doen of op een papier?

x. Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.1K

Antwoorden (6)

houtskool gebruik je op wat grover papier, liefst van flink formaat. Je tekent er vooral groot en grof mee. Door drukverschil op het houtskool zorg je voor andere strukturen. Je veegt het uit met vingers, een veer of een doezelaar. En verder is het veel oefenen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gewoon op papier, heel goed uitkijken dat je niet over de tekening wrijft en veel uitwrijven voor schaduwen en lichtere stukken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Fixeren kan trouwens op een eenvoudige manier met haarlak. Het laagje lak zorgt er voor dat je werk niet vervaagt. Let er wel op dat je dit pas doet bij je eindresultaat ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat hebben we op school gedaan. Het moet gewoon op een stuk papier. Werk veel met je vingers om schaduw en realisme te maken. VINGERS ZIJN HEEL BELANGRIJK. Ook kan je kneedgum kopen. Dat heeft ongeveer dezelfde functie van je vingers.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
houtskool is redelijk zacht en je merkt dat je na een paar lijnen het stof kan wegblazen. Je kunt er scherpe lijnen mee zetten en zachtere. Het gebruik van doezelaars en poetsen zou ik erg afraden, het geeft geen duidelijk beeld.
Je kunt het op allerlei papier gebruiken, op gladde en grove oppervlakken, hangt er helemaal van af wat jij weer wil geven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Houtskool is een zacht product dus het gaat snel op. Kijk maar naar verschillende dikte van potloden, bepaalde diktes gaan ook sneller op. Ook van houtskool heb je zachte en harde houtskool.
Het beste kan je met houtskool van links naar rechts werken(als je rechtshandig bent tenmiste, ben je linkshandig kan je het beste van rechts naar links werken.) Want als je met je hand er over heen gaat(wat je vast al wel ontdekt hebt) veeg je het zo snel uit. Verder moet je gewoon zo tekenen als met potlood, alleeen hier mee kan je beter schaduwen /slagschaduwen aangeven.

Waar je op tekent maakt opzich niet veel uit, als het voor jouw maar fijn materiaal is. (ik teken zelf altijd gewoon op papier:))

succes er mee.
als je het eenmaal door krijgt is het een fijn materiaal!:D