Sommige zeggen dat het Vrijheidsbeeld een vrouw is, waarom draagt 'ze' dan een toga?

Aangenomen dat de kledingstuk een toga moet voorstellen.

Een toga werd namelijk gedragen door mannen. Als een vrouw er een droeg, dan was ze meestal prostituee of een gescheiden vrouw die overspel heeft gepleegd.

Is het dus een zieke grap geweest van de Franse ontwerper / bouwer?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hahaha ja inderdaad.... +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hele goeie vraag!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien vrijheid om prostituee te zijn xD

Antwoorden (5)

Nee, dat niet.
Want zijn moeder zou model gestaan hebben.

Oorspronkelijk was het bedoeld als reusachtige vuurtoren aan de noordelijke ingang van het Suezkanaal, maar Egypte had er geen geld voor.

Wat ze draagt - het is dus wel een vrouw - is nu niet bepaald een typische manlijke officiele toga...

Toegevoegd na 1 dag:
http://library.thinkquest.org/22866/Dutch/Romdag/Kleding.html

Bij de vrouw heette het een stola en hier zie je
een beeld van een vrouw met zo'n stola,
die wel erg lijkt op het vrijheidsbeeld en haar kleding.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het voorbeeld was een dame van lichte zeden,een hoer dus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
We weten allemaal wel wat een dame van lichte zeden is hoor. Ik zie trouwens ook geen motivatie bij het antwoord of een bronvermelding. Waar kan ik die informatie vinden?
Een toga werd niet enkel door mannen gedragen. En het is zeker geen zieke grap van de ontwerper.

De toga, staat ook altijd nog voor "waardigheid", of "gerechtigheid".

Rechters, Officieren van Justitie, de Griffiers en advocaten dragen in de rechtszaal ieder een toga met witte bef tijdens een rechtszitting. Dat is hoofdzakelijk te danken aan Napoleon, die in zijn wetten en decreten minutieus voorschreef, hoe de rechterlijke ambtenaren en advocaten zich dienden te kleden. De toga dient hier om onderscheid te voorkomen in kleding, religieuze tekens en afkomst. Iedere rechter, maar ook iedere advocaat, draagt de toga, zodat een partij in een geding niet bevoordeeld of benadeeld wordt door de kwaliteit van de kleding van de rechters of advocaten of bijvoorbeeld de uiting van geloofsovertuiging door een van deze. Ieder is zijns opponents gelijke qua uiterlijk vertoon.

In Rome was de toga wel exclusief voor mannen.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Toga_(Rome)

http://nl.wikipedia.org/wiki/Toga_(kledingstuk)

En hier vind je ook nog een voorbeeld van vrouwen die Toga's droegen. Het werden toen de Chiton of de Peplos genoemd:

http://www.scholieren.com/werkstukken/28331
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Minnetje is niet van mij :) Hoi, het Vrijheidsbeeld draagt zeker geen Chiton of Peplos, niet alle antieke kledingstukken waren toga's, vandaar mijn vraag. De toga die het vrijheidsbeeld draagt is zker ook geen moderne toga van de rechtbank, maar is specifiek een klassieke toga. Eerst dacht ik dat het misschien een man moet voorstellen (afbeeldingen van jonge mannen zonder baard leken op oude vazen toch wel op vrouwen), maar het Vrijheidsbeeld heeft borsten. Daar zit nu het probleem: een vrouw in antieke toga?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
http://library.thinkquest.org/22866/Dutch/Romdag/Kleding.html Bij de vrouw heette het een stola en hier zie je
een beeld van een vrouw met zo'n stola,
die wel erg lijkt op het vrijheidsbeeld en haar kleding.
Als onderstaande klopt, zou het dus kunnen aansluiten op de gedachte van de toga van een prostituee.

Het gezicht van het vrijheidsbeeld zou zijn gemaakt naar dat van de moeder van de beeldhouwer en naar men zegt zou een prostitué model gestaan hebben voor het lichaam.

http://www.stadsverkenner.com/newyork/vrijheidsbeeld
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ze draagt geen toga maar een stola. Voor onze moderne ogen ziet het er min of meer hetzelfde uit maar dat was het in Oude Rome absoluut niet.

De stola, oorspronkelijk vestis longa (= lang kleed) genoemd, was een losvallende tunica met kimono-achtige armen, die tot aan de voeten reikte, die in de taille en vaak ook onder de borsten door een gordel werd aangespannen en waarover de palla als een soort vrouwenmantel werd gedragen. De stola was voorbehouden aan de 'matrona' (een vrijgeborene die getrouwd was met een Romeinse burger).
Het bestond uit twee brede, lappen stof die slechts door de gordel en koorden aan de schouders samengehouden werden. Het was vrij ongemakkelijk om te dragen en vereiste een waardige lichaamshouding en langzame bewegingen.

Onder de stola droeg de Romeinse vrouw een tunica. Vrijgelatene, slavinnen en meisjes droegen enkel dit kledingstuk, dat bij vrouwen gewoonlijk langer was als bij mannen.

De toga, een kledingstuk van de mannen, werd van tijd tot tijd ook door vrouwen gedragen, maar gold als onderscheidingsteken voor vrouwen van lichte zeden en veroordeelde echtbreeksters (toga pulla).