wat is de betekenis van een rode vlag?

het staat op een schilderij: de mysterie en het melancholie van een straat, ik moest symbolen er in zoeken en er viel me die vlag op en die is rood maar wat betekent een rode vlag?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
7.8K

Antwoorden (4)

Het kan een stakingsvlag zijn.

Kerst Huisman constateert, dat het uitsteken van een vlag om het begin van een staking aan te geven rond 1880 algemeen gebruikelijk was, evenals het 'op de klompen blazen". Meestal had de vlag een rode kleur; vlaggen en doeken speelden een grote rol tijdens de optochten die men bij stakingen hield. Dit blijkt uit vele voorbeelden. Zo werd in 1845 in ter Idzard gestaakt. De staking begon, omdat de veenarbeiders uit hun tenten stokken staken, voorzien van vlaggen en rode wollen dassen. Dit sein werd uit andere trekkerstenten met gelijke seinen beantwoord. Dit was het teken voor het begin van de staking.

Een ander voorbeeld. Op 27 juli 1840 kwamen 200 polderwerkers bij elkaar die werkten aan de ontginning van de Haarlemmermeer. "Allen hadden rode linten aan het hoofd, een haak op de schouder en de groep was voorzien van een rode vlag
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De rode vlag is het teken van (arbeiders) revolutie en de daar uitkomende strijd. De rode vlag is de symboliek van de klassestrijd en het socialisme, het rood zal waarschijnlijk het symbool van het vergoten arbeidersbloed zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De rode vlag staat universeel bekend voor het aankondigen van gevaar

Toegevoegd na 7 uur:
witte vlag betekent overgave ..

De meeste kleurvlaggen met betekenis vindt men in de scheepvaart
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij staat de rode vlag ook voor het communisme. In een concentratiekamp waar veel gevangenen uit de sovjet-unie kwamen, was er een gedenkplaats met een rode vlag. en de gids vertelde dat die rode vlag voor het communisme stond.