Het onopgeloste magische vierkant (het eerste dat ooit in Europa werd gepubliceerd overigens) is één van de dingen die de wanhoop van de melancholie zichtbaar moet maken. Net zoals de ladder tegen het gebouw (die aangeeft dat het gebouw nog niet af is), de zandloper en de lege weegschaal. Dürer gebruikt het magische vierkant dus als symbool voor wat hij wil uitbeelden.

De Encarta Winkler Prins omschrijft melancholie als volgt:

melancholie (v. Gr. melas, genitief: melanos, = zwart, cholè = gal) of zwaarmoedigheid, een reeds in de klassieke oudheid gebezigde term, die stoelt op de oude leer van de vier temperamenten (zie constitutie), waarvan het melancholische type, gekenmerkt door een zwijgzaam-trage, diepzinnig zwaarmoedige gesteldheid, er één was. Ook werd 2500 jaar geleden reeds onder de naam melancholie een periode van een ziekelijke, depressieve ontstemming, vaak gepaard gaande met lichamelijk ziektegevoel (hypochondrie), beschreven. Sedert de renaissance is het woord melancholisch vaak weer gebruikt om nu eens een enigszins nors-wantrouwige, dan weer een wat romantisch-droefgeestige stemming aan te duiden.

Encarta® - Encyclopedie. © 1993-2002 Microsoft Corporation/Het Spectrum. Alle rechten voorbehouden.

(RJ)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De polyhedron naast de voet van de ladder (vertegenwoordiger van de onedele metalen, lood) kan een beeld van de Philosopher's Stone, of meer direct van de zogenaamde 'Steen van Saturnus, die Saturnus (of Kronos), "ingeslikt en uitgespuugd heeft in plaats van Jupiter. " Saturnus, die is vaak vertegenwoordigd in alchemie als een oude man met een zandloper op zijn hoofd, was verslaafd aan het oppeuzelen van zijn eigen kinderen.

Toegevoegd na 57 minuten:
Oke, gaat dus om het magische vierkant, sorry.
Staat ook op de onderstaande website:

Het nummer vier wordt benadrukt in de magische vierkant prominent weergegeven in Durer's ontwerp. Deze magische vierkant van de vierde orde (dat wil zeggen, met de opeenvolgende nummers 1,2,3,4 en ze geven in verschillende richtingen dezelfde som) geeft de datum van de gravure (1514) in de middelste cellen van onderste rij. Soortgelijke magische vierkanten van de derde orde werden gebouwd door tijdgenoten van Durer Cornclius Agrippa, en waren geweid aan Saturnus, Jupiter, Mars, Sol, Venus, Mercurius en de Maan. Dergelijke figuren werden soms gegraveerd op metalen plaatjes en gedragen als amuletten.