Wie weet wat voor beeldje dit is,ongeveer 25 jaar geleden op een rommelmarkt gekocht,sinds die tijd in vergetelheid geraakt.

Beeldje is 20cm hoog en lijkt gemaakt van ivoor,maar kan ook wel van een soort kunststof gemaakt zijn.

Toegevoegd na 6 uur:
Beeldje lijkt afrikaans

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik vind t een lelijk beeldje.
ik had in in de vergetelheid gelaten... is het miss van bakeliet daar werden vroeger ook de telefoons mee gemaakt...
Pieter2011
13 jaar geleden
Of het een gaper is... ik heb daar mijn twijfels over. Zeker als je alle afbeeldingen bekijkt:
http://www.google.nl/images?hl=nl&source=hp&biw=1028&bih=617&q=gaper&btnG=Afbeeldingen+zoeken&gbv=2&aq=f&aqi=&aql=&oq=
Maar ik weet zeker dat er tandartsen te vinden zijn die het beeld graag van je willen kopen! Mooi of niet, ik vind het wel heel apart en erg geestig...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
lijkt een beetje afrikaans
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En dat het ivoor zou zijn lijkt me al heel onwaarschijnlijk, zelfs de tanden niet! Eng ding, bah.

Antwoorden (3)

Lijkt op een asbakje. Maar zou het niet met zekerheid durven zeggen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lijkt op de kop die oude drogisterijen buiten boven de deur hadden hangen, dus een gaper.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hey! Dat is een Gaper inderdaad, lang niet gezien. En nog een leuke ook.
Het is het hoofd van een man, meestal was dit een "Moor" of "Muzelman". Overigens, we noemen het Gaper, omdat het lijkt of hij gaapt, maar het is oorspronkelijk bedoelt als uitbeelding van het innemen van medicijnen.

Een gaper deed dienst als uithangbord van apothekers, om klanten te trekken, maar tevens als kwaliteitsaanduiding voor de winkel.
Aanvankelijk werd dit uithangteken op de luifel gezet, maar vanaf de 17e eeuw steeds vaker aan de gevel bevestigd. De mond van de gaper staat echter niet open om te gapen, maar om een medicijn in te nemen. De grimas van veel gapers is te verklaren doordat het medicijn vies smaakt.

Hier vind je nog meer geschiedenis van de Gaper. Erg leuk om te lezen.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Gaper

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik zou hem overigens zeer goed bewaren, ze zijn een zeldzaamheid aan het worden. En deze vind ik toch wel heel speciaal....ik zou hem eens langs een antiquair brengen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Amadea
13 jaar geleden
Er is nergens op internet een afbeelding van een gaper te vinden die op bovenstaand beeld lijkt. Kan jij bewijzen dat het een gaper is?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wou jij zeggen dat je dit hoofd niet sprekend op dat van een Moor vind lijken dan? Ik zei al in mijn toevoeging, dat deze speciaal is (in mijn ogen), omdat ik ze ook nog niet zo gezien heb, wel soortgelijk, maar dat was in Zuid Amerika. Bewijs heb ik dus nog niet. Vandaar de tip even langs de antiquair te gaan.....