Wat is het verschil tussen art deco en art nouveau?

Ik verwar deze door elkaar en wat was er eerst?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
6K

Het beste antwoord

Eerst was er:

Art nouveau, oftewel Jugendstil:
Kunststroming die tussen 1880 en 1914 op verschillende plaatsen in Europa populair was, voornamelijk als reactie op het vormvervagende impressionisme.
De jugendstil manifesteerde zich vooral in gebruiksvoorwerpen (glaskunst, plateel, sieraden, meubels etc.), de architectuur en de schilderkunst.
De stroming kende een korte maar hevige bloeitijd. In West-Europa was de stijl ruim voor 1910 al verleden tijd, in het oosten kon ze wat langer overleven.

Toen:
Art deco
Een populaire stijlbeweging van 1920 tot 1939 die een weerslag had op de decoratieve en toegepaste kunst, bij zowel de architectuur, het grafische, industriële en interieurontwerp, als de beeldende kunst en kledingmode. De beweging was in zekere zin een mengelmoes van vele verschillende stijl- en kunststromingen uit de eerste decennia van de 20e eeuw.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Art déco kwam na art nouveau en was er ook een reactie op. Art nouveau, of ook Jugendstil, einde 19de en begin 20ste eeuw, was een overdondering met krullen en slingers; in Brussel noemden ze het ook "style poelink". Art déco, eerder tussen 1920 en 1940, was functioneler, ging meer werken met geometrische vormen, en was ook een reactie op de krullenoverdaad van de art nouveau.