Moet je van alle markten thuis zijn op de kunstacademie?

Moet je om toegelaten te worden goed kunnen tekenen, kleien, houtbewerken etc. ?

Word je ook toegelaten als je bijvoorbeeld heel goed bent met photoshop en een ramp in tekenen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (4)

Ik ga er maar vanuit dat je autonoom beeldende kunst of een algemeen basisjaar wilt.
Je hoeft om toegelaten te worden bij zo'n opleiding zeker niet van alle markten thuis te zijn. Ook als je maar op één vlak ervaring hebt, kan je toegelaten worden. Veel mensen die toelating deden toen ik toelating deed en ook toegelaten werden, lieten alleen werk zien uit één discipline. Ik ben zelf ook toegelaten op foto's en een paar teken-experimenten, terwijl ik helemaal niks bak van 3d-disciplines.

Het leunt sowieso bij toelating op kunstacademies niet heel sterk op de techniek, of je er oog voor hebt, je artistieke visie, je passie voor kunst, spelen vaak een grotere rol dan in hoeverre je de techniek beheerst.

Het helpt natuurlijk wel als ze kunnen zien dat je interesse hebt in meerdere kunstvormen. Ik zou ook zeker wat experimenteren met andere disciplines en ook daar wat werk van laten zien.
Het zal ook wel per kunstacademie verschillen trouwens.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik kon niet tekenen, niet fotograferen en wist ook niets van grafische vormgeving. Toch werd ik na het toelatingsexamen met 24 anderen uit 140 kandidaten toegelaten bij Artez.
De examinatoren screenen de aspirant-studenten op creativiteit in de breedste zin en blijkbaar kunnen zij dat door de ambachtelijke uitingen heen zien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Doordenk, als je ook maar een van al die dingen zou kunnen, zou je niet naar de academie hoeven ;) Nee dus. Er is een toelatings"examen" waar je laat zien wat je doet en hoe je het doet en als je wordt aangenomen betekent dat dat je waarschijnlijk veel de genoemde dingen kunt leren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In Antwerpen zijn goeie kunstacademie's, volgens mij moet je geen ervaren persoon zijn, het is een academie waar je je vak moet leren toch.