wat is het verschil tussen een losse en vaste flitser op spiegelreflex camera? en de belang van een losse flitser?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (3)

Een goede losse flitser heeft vaak meer capaciteit, maar daarnaast ook vaak de mogelijkheid om het licht naar het plafond te richten, wat minder harde beelden oplevert en ook minder rode ogen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een goede losse flitser, ment name 1 die bij je camera hoort, kent veel meetinstellingen dan de vaste flitser. Je kan er dus veel subtieler mee flitsen. Daarnaast heeft hij het voordeel dat hij niet recht van voren hoeft te flitsen maar dit "indirect" kan. Dit levert veel minder storende schaduwen op. Ook de kracht van de flitser is veel groter ergo, je hebt een groter bereik.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn een aantal grote verschillen. Waarbij de belangrijkste verschil het bereik is. De interne flitser heeft maar een beperkt richtgetal en daarmee een beperkt bereik van misschien enkele meters.
Hiernaast kan de interne flitser alleen maar in 1 richting flitsen: vooruit. Het nadeel hierbij is dat het onderwerp vaak goed uitgelicht is (TTL), maar de achtergrond heel erg donker wordt. Bovendien is de flitser maar een kleine lichtbron, en dit geeft dan hele harde schaduwen in het beeld.
Omdat de interne flitser op de camera zelf zit, heb je ook het nadeel dat je erg snel een rode ogen krijgt.

Het voordeel van een externe flitser is dat alle bovenstaande eigenschappen geen negatieve eigenschappen hoeven zijn. Zo kan een externe flitser veel verder komen en ben je minder beperkt in een kleine afstand tot aan je onderwerp.
Ook kan je een diffuser op de externe flitser doen waardoor de schaduwen minder hard geworden. Dit kan je ook mooier bereiken door niet direct te flitsen, maar indirect via de muur of het plafond. Hierdoor komt het licht meer van de zijkant af, waardoor je meer dieptewerking krijgt in je onderwerpen. Fotograferen is immers tekenen met licht. En licht van de zijkant geeft mooie schaduwen, dan ligt van de voorkant (waarbij er geen schaduwen binnen het onderwerp zijn).
Ook heb je zelf meer in de hand hoe je het licht wil verdelen in de ruimte (de foto). Wil je meer alleen het onderwerp uitlichten en de achtergrond donkerder laten, dan is dat eenvoudiger te maken. Ook kan je kiezen om de hele ruimte uit te lichten. Dit zijn allemaal keuzes van de fotograaf om een goed beeld te kunnen maken.

De afbeeldingen laten het verschil zien tussen een directe flits en een indirecte flits.
In de 2e afbeelding krijgt het gezicht meer diepte, doordat het gezicht zelf meer schaduwen bevat die de contouren van het gezicht tekenen. In tegenstelling tot de 1e afbeelding, welke een plat beeld is geworden, zonder diepte.

Toegevoegd na 2 minuten:
afbeelding 1 vind ik nog wel goed genomen. Aangezien je maar heel weinig slagschaduw ziet, en dat vind ik knap. Alleen een klein stukje slagschaduw bij zijn rechter oor (links op de foto)