Ik vind schilderen erg leuk en in mijn hoofd heb ik vaak hele mooie beelden, waarom lukt het me alleen nooit om het precies zo op doek te krijgen?

Als je in je hoofd een perfect beeld hebt van hoe iets eruit ziet moet je dat ook met gemak op het doek kunnen overbrengen toch? Waarom is het in werkelijkheid bijna nooit gelijkend met de beelden in je hoofd over te brengen? Ontbreekt het mij dan aan talent of moet ik gewoon veel oefenen?

Toegevoegd na 15 minuten:
Hieronder mijn eerste doek ooit. Opgedragen aan mijn onlangs overleden vader die een groot van was van Stravinsky. Beroemd stuk van hem was de vuurvogel. Zodoende.

Toegevoegd na 16 minuten:
Hieronder mijn eerste doek ooit. Heb het ongeveer 2 weken geleden gemaakt. Het is opgedragen aan mijn onlangs overleden vader die groot fan was van de componist Stravinsky, die ook het beroemde stuk "de Vuurvogel" componeerde. Zodoende.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

veel oefenen en wat ook erg belangrijk is: neem les.

Bij schilderen komen namelijk nogal wat technieken kijken, die je gewoon onder de knie moet krijgen.
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ik sluit me volledig aan bij ALS : je kan als artiest, of je nu wil schrijven, schilderen of beeldhouwen nog zo'n mooie ideeen hebben, de manier om die ideeen te uiten vraagt aanleg, techniek en ervaring. Aanleg heb je of net niet, de andere twee kan je door oefenen verkrijgen. Neem schilderlessen, kijk naar andere schilderijen en de technieken erachter en hoop dat je aanleg hebt :)

Veel succes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wouw! Dat schilderij is prachtig. Je vader vond hem vast wel prachtig.
Maar schilderen en tekenen is lastig! Dat doe je niet ff in 1,2,3. Jij moet echt les nemen van een hele goeie kunstenaar. Want jij hebt echt talent!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het idee dat je een beeld in je hoofd moet kunnen schilderen, is een beetje raar. Dat is net zoiets als een voetballer die droomt van zijn wereldgoal. Die goal komt er ook nooit op die manier. Lees bijvoorbeeld Van Gogh er maar op na, die zat altijd te tobben met z'n schilderijen.
Schilders blijven altijd worstelen met hun voorstelling en hoe het op doek komt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In plaats van het beeld in je hoofd maak je misschien beter even een schets van het beeld op papier en teken het met houtskool op je doek.Je hoeft je daar niet precies aan te houden maar het werkt makkelijker.
Vergeet het gemak van overbrengen,daar gaat het niet om, je moet iets scheppen.
Voor een eerste doek is dat zeker niet slecht.Misschien moet je een boek kopen met de belangrijkste technieken.
En vooral:zoveel mogelijk schilderen, oefening baart kunst.
Veel plezier, want uiteindelijk is schilderen een passie.