Mag je foto's uit tijdschriften gebruiken voor collages?

Op tv gezien: roemeense zwerver Lon Barladeau, die nu, ontdekt door galeriehouder, zijn collages over de hele wereld verkoopt.
Ik maak zelf ook veel collages. Ik gebruik bijna uitsluitend eigen foto's maar om goeie collages over de maatschappij te maken zou het goed zijn als je tijdschrift en krantefoto's zou kunnen gebruiken. En dit wordt ook vaak gedaan, maar je krijgt heel weinig, of geen uitleg over het beeldrecht. Wie kan me dit nou eens goed uitleggen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.5K

Het beste antwoord

Volgens de Engelse wikipedia is het bij beeldende kunst nog niet zo erg gesteld als bijvoorbeeld bij muziek, maar is de regelgevend nog wat dubbelzinnig. IK ben niet zo thuis in die regelgevingen, maar hieronder vind je de gehele, Engelstalige, bron.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Volgens mij moet in ieder tijdschrift iets staan over copyrights en het mogen gebruiken van artikelen en/of afbeeldingen.
Als er niets in staat mag je volgens mij van alles gebruiken. Als er wel iets over in staat staat er meestal iets van: indien er iets gebruikt wordt mag dat alleen met bronvermelding of zoiets als: alleen na schriftelijke toestemming.
In eerste instantie dus kijken wat er in dat tijdschrift/krant over vermeld wordt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In principe heeft elke fotograaf het recht om te voorkomen dat zijn werk hergebruikt wordt, in welke vorm dan ook. Het minimum wat hij van je kan vragen is een deel van de opbrengsten. Het ergste is dat hij kann verbieden dat zijn materiaal hergebruikt wordt. In tegenstelling tot een eerder antwoord: Alleen als er schriftelijk staat dat het materiaal gebruikt mag worden is dit zo.. Als er niets op staat geldt automatisch het wettelijk copyright.