Hoe maak ik een panorama foto zoals dit? http://farm8.staticflickr.com/7015/6593834915_3606b6432d_b.jpg

Hoe maak ik dit? Ik ben in bezig van een normale Canon-camera waarmee ik foto's kan maken. Maar hoe krijg ik ze op zo'n manier aan elkaar? Is er een handig tooltje voor?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De link leidt tot niets... kun je hem eventueel als klikbare link posten?

Antwoorden (4)

Deze foto? http://farm8.staticflickr.com/7015/6593834915_3606b6432d_b.jpg

Met een groooothoeklens (14mm ofzo) of door 2-3 foto's naast elkaar te maken en dan met een fotobewerkprogramma aan elkaar plakken.

Een Canon heeft vaak een knopje/stand om panorama foto's te maken en op de originele software CD staat een progje fotostitch (oid) waarmee je dan heel makkelijk van die 2-3 panoramafoto's 1 afbeelding kan maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als ik meerdere foto's aan elkaar wil plakken, gebruik ik daar Hugin voor. Dat is een gratis programma, dat wil zeggen dat je het helemaal gratis mag downloaden, installeren, en onbeperkt gebruiken.

Hugin kan niet alleen foto's aan elkaar plakken die naast elkaar (van links naar rechts) zijn genomen, maar ook foto's die van boven naar beneden zijn genomen, bijvoorbeeld van een hoge toren. Het kan zelfs foto's aan elkaar plakken die in een "ruitjespatroon" zijn gemaakt, dus meerdere rijen foto's boven elkaar.

Wat ik doe is eerst de foto's voorbewerken om kleuren en contrast te verbeteren, de witbalans te corrigeren (zodat wit ook echt wit is), zonodig de belichting aan te passen, en afwijkingen in mijn lens te corrigeren. Nadat ik de foto's op die manier heb voorbewerkt, voeder ik ze aan Hugin.

Toegevoegd na 10 uur:

Nog vergeten:

Bij het fotograferen van een panoramafoto is het handig wanneer je de belichting al goed hebt bij het fotograferen.

Als je de camera in de automatische stand zet lukt het ook wel, maar dan moet je achteraf de belichting corrigeren. Hugin kan dat automatisch voor je doen, maar het blijft een correctie achteraf.

Je krijgt een wat beter resultaat als je je camera in de handmatige stand zet voordat je begint je foto's te maken. Zo weet je zeker dat alle foto's van je serie met precies dezelfde belichtingstijd en diafragma zijn gemaakt.

Wat ik vaak doe is: eerst de camera richten op het belangrijkste deel van het panorama. De camera staat dan nog in de automatische stand. Ik kijk dan welke belichting de camera kiest. Dan ga ik naar de handmatige stand, en ik stel daar de belichting in die de camera zojuist zelf heeft gekozen.

Daarna maak ik de foto's voor het panorama. Die zijn dan allemaal met dezelfde instellingen gemaakt, en dat zijn nog de juiste instellingen ook.

(Wel oppassen dat er niet in de tussentijd een wolk voor de zon schuift, want dan klopt je instelling niet meer.)

Overigens hoef je in Hugin je foto's niet op volgorde in te voeren. Je kunt gewoon al je foto's erin zetten; Hugin zoekt dan zelf wel uit in welke volgorde hij de foto's moet zetten. Hij zoekt ook zelf uit of het een horizontaal panorama is, een vertikaal panorama, of een "ruitjespatroon".
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb gisteravond even naar dit tooltje gekeken, maar dat is wel een hoop meer dan de eenvoudige stitch van Canon. En dat nog gratis ook!
Zal me er nog even mee bezig moeten houden om al mijn nog te plakken panorama's netjes te krijgen (ik heb er nog een paar liggen van de vakantie).
Cryofiel
12 jaar geleden
Klopt, het is enorm uitgebreid. Je kunt er echt enorm veel mee. Juist omdat er zoveel mogelijkheden zijn, is het aan te raden om eerst alleen de basis te gebruiken. Gewoon de standaard instellingen gebruiken en alles "op de automaat" doen. Pas als je op die manier wat ervaring hebt opgedaan, kun je zonder problemen de overige mogelijkheden gaan verkennen. Zoals bijvoorbeeld het draaien van foto's waar de horizon net wat scheef staat, of het corrigeren van perspectief zodat gebouwen niet meer om lijken te vallen op je foto. Via de website kun je een aantal stap-voor-stap handleidingen vinden.
Ik maak regelmatig panoramafoto's. Echt leuk, vooral voor landschappen en zo. Je maakt gewoon 2, 3, 4 of nog veel meer foto's waarbij je vooral op twee dingen moet letten:
1. Neem alle foto's zoveel mogelijk op dezelfde hoogte. Je beweeg je camera horizontaal. Anders wordt het natuurlijk lastig om ze later "aan elkaar te plakken".
2. Zorg dat de zijkanten van de foto's elkaar goed overlappen. Dus als rechts op de foto een lamp staat, moet die op de volgende foto die je maakt ook zichtbaar zijn, maar dan links in beeld.

Van de losse foto's kun je een panoramafoto maken met bijvoorbeeld het programma Image Composite Editor (ICE) van Microsoft. Dat kun je gratis hier downloaden (maar let wel op of je de 32- of 64-bits versie nodig hebt):
http://www.computeridee.nl/download/microsoft-ice

Het aan elkaar plakken (en dus sommige delen afsnijden) van foto's gaat helemaal vanzelf, mits je ze op de juiste volgorde in het programma zet.
En het resultaat is beslist de moeite waard. Hier zie je een voorbeeldje: http://tinypic.com/r/rkr1hd/5

Veel plezier!
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
Maar jouw voorbeeld is gemaakt met Arcsoft Panorama Maker 4...
Pieter2011
12 jaar geleden
Ha, ha... ben ik door de mand gevallen!? Ik heb verschillende programmaatjes geprobeerd, o.a. Photostitcher. En Arcsoft kreeg ik, geloof ik, bij mijn Panasonic-camera cadeau. Hoe kun jij zien dat dit met Arcsoft is gemaakt? Ik kan het echt nergens uit afleiden, zelfs niet uit de naam van het originele bestand.
Cryofiel
12 jaar geleden
Ik werk veel met foto's. Ik probeer te leren van de foto's die anderen hebben gemaakt. Daarom ben ik vaak geïnteresseerd in de Exif-informatie die vaak in foto's is opgenomen. Daarom heb ik een add-on geïnstalleerd in FireFox - die heet FxIF. Door rechts te klikken op een plaatje en dan te kiezen voor FxIF Data kun je de Exif-gegevens van het plaatje zien. Een andere mogelijkheid is natuurlijk het plaatje op je eigen PC op te slaan, en het dan te openen in een willekeurig programma dat die Exif-gegevens kan weergeven - bijvoorbeeld IrfanView, maar er zijn er veel meer die dat kunnen. In dit geval vond ik het volgende:
        Image Date: 2010-03-18 00:37:16 (no TZ)
        Software: ArcSoft Panorama Maker 4 Mocht je die Add-On interessant vinden: ik heb ook Histogram Viewer geïnstalleerd, om snel en makkelijk het histogram van een plaatje te kunnen zien. Die laat het histogram zien van alle kanalen, of van R, G en B afzonderlijk.
Pieter2011
12 jaar geleden
Ja, nu ik je antwoord nog eens goed doorlees, kijk jij echt naar de "technische kant" van foto's. Ik doe dat nooit en weet er ook helemaal niets van. "Geen statief, verstand op nul en instellingen op A", als ik foto's maak. En dan staat de horizon nog weleens scheef, ja.. Meestal maak ik combi's van foto's en video's voor YouTube: http://youtu.be/3K0QJcXbw64
Heb jij wat voorbeelden van je foto's? Ben best benieuwd!
Cryofiel
12 jaar geleden
Tja, voorbeelden van foto's... Hier zijn er een paar. Geen van deze foto's is nabewerkt, het enige dat ik heb gedaan is een goede uitsnede maken. Een beeldje in een nis in een lange muur, gewoon langs een straat in Vilnius:
http://bin.ilsemedia.nl/m/m1eyvm4wdokz.jpg Een pels die aan de muur hing van een houtopslagplaats bij een jagershuis in Šiauliai (Litouwen):
http://bin.ilsemedia.nl/m/m1eyuswwufb8.jpg Een foto die ik maakte in het Vaticaan:
http://bin.ilsemedia.nl/m/m1gy6lrw8mkg.jpg Een bruidspaar bij het Colosseum in Roma:
http://bin.ilsemedia.nl/m/m1gy5r9w75rf.jpg Een afvalverzamelaar in Turkije:
http://bin.ilsemedia.nl/m/m1fyr63wvr4z.jpg Een verliefd en vermoeid stelletje op een veerboot over de Bosporus:
http://bin.ilsemedia.nl/m/m1fyn69w17c7.jpg Drie net besneden jongetjes, feestelijk gekleed als prinsen, op dezelfde veerboot over de Bosporus:
http://bin.ilsemedia.nl/m/m1ayt2dwv45e.jpg Een grafsteen op een kerkhof bij Eyüp, ten noorden van Istanbul. Deze dame lijkt 647 jaar oud te zijn geworden:
http://bin.ilsemedia.nl/m/m1aysu0w7abj.jpg Een grondeekhoorn op Fuerteventura:
http://bin.ilsemedia.nl/m/m1cyiqtwn41r.jpg Een baby die door zijn moeder werd gevoerd. Deze foto is gemaakt op de tribune van een sporthal tijdens een sportwedstrijd:
http://i54.tinypic.com/10n6n2a.jpg
Pieter2011
12 jaar geleden
Schitterende foto's, hoor! Natuurlijke kleuren en prachtige belichting. Vooral het bruidspaar en de baby vind ik heel mooi. Complimenten!
Cryofiel
12 jaar geleden
Dank je! Het bruidspaar en de baby zijn ook mijn favorieten. De foto van het bruidspaar wil ik nabewerken om het contrast tussen de "sluier" (hoe heet dat ding dat zij in het haar heeft) en de lucht wat groter te maken. Verder hoeft er weinig aan te gebeuren, denk ik.
Cryofiel
12 jaar geleden
Ik vond trouwens ook een paar voorbeelden van foto's waarop ik wél beeldbewerking heb toegepast. -- In een straat in Vilnius waren alle straatlantaarns uitgedaan. In plaats daarvan werd de straat verlicht door basketbalkorven die ze van lichtjeskettingen hadden gemaakt - dit in verband met het EK Basketbal dat daar toen werd gehouden. Ik heb een foto gemaakt van zo'n lichtjesketting-basketbalkorf. Die foto heb ik daarna bewerkt, zodanig dat alles uit beeld verdween behalve de lichtjeskettingen. Hier het origineel (onbewerkt, direct uit de camera) en het resultaat na bewerking:
http://i42.tinypic.com/wgoo7r.jpg
http://i41.tinypic.com/29cri8o.jpg -- Eveneens in Litouwen, in Šiauliai om precies te zijn, fotografeerde ik een lynx die uit het bos kwam lopen. Ook deze foto heb ik bewerkt. Ik heb de lynx, die in de schaduw stond, wat lichter gemaakt. De boomtakken boven de lynx, die in de zon hingen, heb ik juist wat donkerder gemaakt. Ik ben nog niet tevreden met het resultaat, want je ziet rechts van de lynx dat ik niet alleen de lynx, maar ook het gras wat lichter heb gemaakt. Dat moet ik dus nog eens overdoen, maar dan netjes binnen de lijntjes blijven, net als vroeger op de kleuterschool:
http://i42.tinypic.com/15r19hg.jpg
Pieter2011
12 jaar geleden
Prachtige foto's, zeg! Dat basketbalnet is ook heel kunstig gedaan. Daar zullen heel wat uurtjes werk inzitten... Ik heb daar eerlijk gezegd geen geduld voor. Bij mij gaat het fotograferen gewoon "uit de hand" en hooguit wil ik nog weleens iets bijsnijden of (met Picasa) een foto wat lichter maken. Daar houdt het mee op. Die lynx is ook heel mooi! Leuk dat je me even wat voorbeelden wilde laten zien. I'm impressed, bedankt!
Dergelijke foto's worden vrijwel altijd met een extreem groothoek lens gemaakt, oftewel, met een zogenaamde fish-eye lens. Ze zijn nadrukkelijk niet gemaakt door foto's aan elkaar te plakken.