kunst van professionele beeldend kunstenaars met een psychiatrische achtergrond - welke beelden heeft u daarbij? waar denkt u aan?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (11)

Niets bijzonders gewoon een kunstenaar
13 jaar geleden
Als ik kunst zie, bewonder ik het werk van de kunstenaar, niet de achtergrond die hij/zij mogelijk gehad heeft. Het verhaal achter het kunstwerk vind ik wel interessant.
13 jaar geleden
Aan Vincent.....?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heel veel mensen komen in aanraking met de psychiatrie. Het zou wel heel vreemd zijn als daar ook niet een aantal professionele kunstenaars bij zijn!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daarbij denk ik meteen aan een vriendin die fantastisch kan schilderen. Haar mooiste werk is absoluut dat waarin ze haar psychiatrische verleden heeft verwerkt in een serie van 30 zelfportretten, allemaal gemaakt naar de zelfde foto. Kunst met een diep, authentiek verhaal dus, en niet zozeer 'kunst om de kunst'. Een beetje kunstenaar moet in mijn ogen eigenlijk zelfs een beetje 'geleden' hebben om echt een mooi verhaal te 'vertellen'.
Echte kunst maken kun je niet leren op een kunstacademie ; dat moet helemaal van binnenuit zich een weg naar buiten vechten. Een psychiatrische achtergrond kan daar dus uitstekend mee helpen ; het maakt - althans voor mij - de kunstenaar geloofwaardiger.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan denk ik onmiddellijk aan werk van een autistische jongen, eens gezien op tv. Zó prachtig, zó gedetailleerd!!
Twijfel nu meteen of je dat bedoelt met een psychiatrische achtergrond..... iemand met autisme hoeft geen psychiatrische achtergrond te hebben, die heeft een geestelijke beperking.
Maar verder denk ik niet, dat het uitmaakt of iemand dat wel of niet heeft. Mensen kunnen kunst maken met een grote K of iets vreselijks en alles er tussenin. Zoveel kijkers, zoveel meningen. Dat is zo persoonlijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het klinkt misschien een beetje raar, maar ik hoop iets van zijn manier van denken terug te zien in het schilderij. Dus hoe iemand denkt met een psychiatrische stoornis. Het is toch nog steeds voor een groot deel een mysterie hoe het brein van die persoon dan werkt. Als hij/zij met dat schilderij een klein beetje bloot kan geven heeft dat voor mij wel een extra toegevoegde waarde.

Wat voor schilderij ik dan verwacht is natuurlijk afhankelijk van de stoornis en is moeilijk op voorhand te zeggen.
Van iemand die aan depressies lijdt verwacht ik toch het eerst donkere kleuren en iemand met een psychose een warrig schilderij.

Je vraag klinkt alsof je met een onderzoek bezig bent klopt dit, of is het gewoon nieuwsgierigheid?

In ieder geval hoop ik je een beetje geholpen te hebben..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan denk ik dat veel meer kunstenaars zo'n achtergrond hebben dan mensen beseffen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
gekte en genialiteit licht dicht bij elkaar. ik denk dat zich dat ook uit in kunst.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
denk even aan van Gogh!!!!!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat kunstenaars met psychiatrische achtergronden zichzelf heel goed kunnen uiten in het schilderen en laten zich meeslepen door hun emotie...

Als ik me verplaats in de kunstenaar, dan zie ik voor me hoe hij/zij zich uitleeft in het kiezen van kleur/vorm, en daarbij een prachtig iets tot stand brengt.