Helpt het om met een hoog stemmetje tegen een kat te praten om hem te kalmeren?

We hebben net een poes in huis van 1,5 jaar en ze verstopt zich nog constant. Ik merkte op dat de poes eerder tevoorschijn kwam als mijn moeder tegen haar praatte. En mij kijkt ze maar angstig aan.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.3K
Ritsuka
7 jaar geleden
Hoe lang is ze al in huis? Geef haar even de tijd om te wennen.
Probeer een zachte en rustige stem te gebruiken, niet per se hoog.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
We hebben haar sinds donderdag en nu in 24 uur is haar gedrag echt heel erg veranderd. Ik merk echt dat ze het heel goed oppikt als je idd vriendelijk en zacht praat. Ze is langzaam het huis wat aan het verkennen en aan mij is ze inmiddels al goed gewent.
Ritsuka
7 jaar geleden
Goed om te horen, laat haar maar rustig wennen. Ze komt vanzelf meer uit haar schulp.
NadineZ90
7 jaar geleden
Katten doen meer op zicht en reuk dan op gehoor. Draag je bijvoorbeeld een bril, laat 'm aan een brillenpootje snuffen (bril afdoen en met gestrekte arm aan de kat laten ruiken). Kijkt de kat je aan, knipper dan heel langzaam eenmaal met je ogen. Dit betekent: 'alles is goed en veilig' en 'ik vind je lief'. (Bij een sterke band gaat de kat ook langzaam terug knipperen). Je hoeft dus niet eens wat te zeggen, maar als je het doet is gewoon zachtjes praten prima. Iets hoger praten de meeste mensen vanzelf tegen zowel dieren als baby's.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Beste Casper, er kunnen meerdere redenen zijn dat je kat wel goed op je moeder reageert maar angstig is voor jou. Inderdaad kan het je stem zijn waarvoor ze bang is, misschien is die te luid. Het kan ook zijn dat ze met jou gewoon meer tijd nodig heeft om aan je te wennen, misschien wil je te graag en ervaart ze jouw toenaderingspogingen als opdringerig of bedreigend. Je geeft aan dat ze 1,5 jaar oud is en sinds kort bij jou woont. Misschien heeft ze in haar vroegere huis vervelende dingen meegemaakt en doet jouw stem of jouw manier van benaderen haar daar aan denken. Geef haar de tijd en de kans jou beter te leren kennen. Laat het initiatief bij haar, zodra ze er aan toe is komt ze vanzelf naar je toe.
19belle87
6 jaar geleden
Van de zijkant benaderen beetje negeren en niet in de ogen aankijken, als je dr aankijkt met half geknepen ogen en langzaam knipperen, laat haar naar jou toekomen

Antwoorden (1)

het komt waarschijnlijk niet door het hoge stemmetje van je moeder, maar het is wel zo dat dieren vaak minder bang zijn voor vrouwen dan mannen. veel dieren voelen ook rust, dus als je altijd rustig blijft om de kat heen voelt hij zich ook veiliger. de beste manier om te zorgen dat een kat niet meer bang voor je is, is ertegen praten. alleen praten, niet ernaartoe lopen, en zeker niet staren. je kan natuurlijk wel gewoon naar dr kijken. en bijvoorbeeld geen scherpe geuren dragen of hard praten.