Kunnen kippen tegen flinke vrieskou?

Een stelletje stadsboeren heeft al een tijdje kippen. Ze hebben een hok voor de dieren gemaakt, maar de kippen zitten zelfs bij de flinke vrieskou van gisteren liever buiten op stok. Het hok is verder wel 'kipvriendelijk': van de grond af, met stokken om op te zitten, uit de wind, met een kleine ingang. De kippen willen er niet in.

Uit mijn eigen kippige verleden herinner ik me dat kippen als ze het echt koud hebben, vanzelf binnen gaan zitten.

Kunnen die kippen tegen de vrieskou of hebben ze te weinig hersentjes om te begrijpen dat ze beter in het hok kunnen gaan zitten en moeten de stadsboeren ze een paar dagen in het hok opsluiten om te laten zien wat de bedoeling is?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
26.5K

Het beste antwoord

kippen kunnen uitstekend tegen de vrieskou.
in een bepaalde wijk van mijn stad lopen heel veel verwilderde kippen rond, afkomstig van een aangrenzende kinderboerderij.
deze kippen hebben geen hok, maar slapen in het struikgewas.
ook worden ze slechts incidenteel wat bijgevoerd, maar moeten ze verder hun kostje bij elkaar scharrelen.
dit betreft een gezonde populatie; ook bij flinke vorst redden ze zich uitstekend.
als ik al eens een van die kippen binnenkrijg op de vogelopvang, dan betreft het een kip die te grazen is genomen door een hond; koudeslachtoffers krijg ik nooit binnen.
Rieneke1
11 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Kippen kunnen beter tegen koude dan tegen warmte, tijdens de Nederlands/Belgische winters hoeven we niet ongerust te zijn dat de dieren niet tegen de koude kunnen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sommige kippen die los lopen hebben er voor gekozen in bomen te slapen.
Wel met vrieskou en wind is dat wel de slechte en koudste plek.
Ze kunnen hier tegen, wel kunnen een deel van hun kammen bevriezen.
Ooit had ik een hen, die altijd buiten sliep, terwijl de andere hennen binnen zaten.
Ook hij is oud geworden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kippen kunnen heel goed tegen de kou, zolang ze maar voldoende voer krijgen en tochtvrij en droog kunnen slapen. Door een te warm hok kunnen ze zelfs ziek worden omdat er dan een te groot temperatuursverschil is tussen binnen en buiten en de dieren het te koud krijgen zodra ze uit hun warme hok komen. Zorg vooral dat het niet tocht in het hok, de kippen verbruiken dan teveel energie om zich warm te houden in die constante, ijskoude luchtstroom.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoi MarieJose, dat had ik ook al uit de bron, maar deze kippen gaan dus helemaal niet in hun comfortabele kipvriendelijke onverwarmde hok, zelfs niet bij -8 graden. Eigenwijze snuiters zijn het!
Zoals iedereen al zegt: ja, geen probleem.
Het bevriezen van kammen en lellen kun je voorkomen door ze voor een vorstperiode in te vetten met vaseline. Voorkomt vocht dus bevriezing.
Bevroren kammen zijn niet gevaarlijk voor kippen en ik denk zelfs niet pijnlijk (eigen waarneming) maar laten naderhand wel wat misvormingen achter.