De Oost-Duitse herder is een ras dat oorspronkelijk eender was aan de (West-)Duitse herder. Nadat Oost-Duitsland door de tweede wereldoorlog en het ijzeren gordijn van het westelijk deel was gescheiden, heeft het ras een andere ontwikkeling doorgemaakt in beide gescheiden delen van Duitsland.
In het Oosten is de vorm met rechte rug gehandhaafd, in het Westen vond men klaarblijkelijk de aflopende rug imposanter. Dat daarmee ook de kracht van de achterhand geweld werd aangedaan heeft men niet meteen onderkend.

Nadat werd ingezien dat de West-Duitse herder ging lijden aan E.D. en H.D. is er meer vraag gekomen naar de Oost-Duitse herder, ook omdat die na de val van de muur weer voor het Westen bereikbaar werd en fokkers zich hier bekend maakten.

Oorspronkelijk is het dus dezelfde hond.
Ivana
8 jaar geleden
Antoni
8 jaar geleden
De vraagsteller schrijft over de Oud Duitse Herder, niet over de Oost-Duitse Herder (waar jij in je antwoord over schrijft). Bestaat er geen Oud Duitse Herder of gaat jouw antwoord over een andere hond dan de vraagsteller bedoelt?
Ivana
8 jaar geleden
De Oud-Duitse herder IS hetzelfde als de Oost-Duitse herder.
Het is de oorspronkelijke vorm van de Duitse Herder, die doordat hij niet aan de grillen van de mode is aangepast en er tijdenlang geen contact en uitwisseling was tussen de fokkers onderling, (Duitse fokkers en fokkers uit Oost Duitsland, DDR) zijn oorspronkelijke vorm heeft behouden.
De "(oud)erwets" Duitse herder is dus in Oost-Duitsland in zijn goede vorm bewaard gebleven.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
+ Ivana.
jodyenboyke
8 jaar geleden
Dan heb je ook nog de Alt Deutsche Hutehond.Fijne honden!
Ivana
8 jaar geleden
@Jodyenboyke. Ik kende dit ras niet. En dat gebeurt me niet vaak. :) Bedankt!