Wie weet waarmee ik geschreven tekst of muzieknoten op een stuk hard geworden das klei kan zetten?

Ik wil graag een geschreven tekst of muzieknoten op een stuk hard geworden das klei zetten.(gaat om vele stukken klei, dus zelf schrijven is geen optie voor mij)
Hoe kan ik dit het beste doen?
En als je het bijv zou stempelen, waar zijn die dan te koop en daarna aflakken en zo ja waar mee???

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Stempelen met uit gummi gevormde letters is de beste aanpak, de transparante en andere folie die je kunt bedrukken om er T shirts mee te bedrukken door te verwarmen zal slecht voldoen, tenzij je het aandrukt met een hete maar soepele druklaag , zoals siliconen.
Die kan flink heet gemaakt worden en drukt ook de oneffenheden in de (zo vlak mogelijke )klei goed aan.
Het is echter geen goedkope methode en om een stempel te maken is heel veel werk en/of erg duur.
Wel heb ik zitten denken de klei in te spuiten met fotogevoelige lak.
Die moet je dan belichten met de tekst en de belichte
delen van de lak kun je dan met (ik meen) natronloog wegetsen, de onbelichte lak blijft zitten.
Het geheel is dan in een verfbad te dopen of verf op te deppen, daarna verwijder je de overmaat, de gelakte klei neemt geen verf op (is niet poreus) en met een schoonmaakmiddel kan van deze lak de verf verwijderd worden, de poreuze klei echter houdt verf vast en zo ontstaat een contrast.
Misschien een idee ?
In de printtechniek of bij CONRAD.NL is de positieve lak in spuitbus te bestellen, het belichten kan met een transparant met de tekst die met een krachtige UV bron enige minuten beschenen wordt.
Zo is met een transparant meerdere malen te gebruiken.
Veel succes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Als het om rechte stukken gaat zou je het eens met transparante stisckers kunnen proberen die je kunt bedrukken. Stempels kan je laten maken, maar ook die drukken alleen goed op rechte vormen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Je zou ook zelf stempels kunnen maken van klei, die kan je dan aanpassen aan de vorm van het object dat je wilt bedrukken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heb je al stickers geprobeerd?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In hobywinkels heb je ook wel glanslak. Ik weet niet of dat goed gaat op DAS klei.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Teksten vanuit Word maken en dan uitprinten en opplakken?