Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat zijn precies de drie kleuren waarmee je alle kleuren kan maken?

Ik zoek afbeldingen van de exacte kleuren rood, geel en blauw die ik moet aanschaffen als verf, als ik alle kleuren wil kunnen maken (muv zwart en wit)
Op het internet staan vooral veel verschillende kleuren blauw.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
809

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Dat noem je primaire kleuren en zijn blauw, rood en groen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Voor verf moet je geel, cyaan (=lichtblauw), magenta (=roodpaarsachtig) en daarbij zwart en wit hebben.
Rood, groen en blauw geldt voor licht. Als je dan rood, groen en blauw mengt, krijg je wit.

Toegevoegd na 51 seconden:
Als je gewoon rood neemt, krijg je nooit paars, maar bruinig.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Met licht heb je de keuze led is rgb menging en gasontladingslampen gebruiken cmy
gvrox
10 jaar geleden
@deaal : volgens mij niet hoor, hoe kun je zuiver rood maken met cmy dan ? Licht mengen is altijd rgb
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Jawel is zo voor echt diep rood heb je het kleurenwiel waar donker rood in zit
gvrox
10 jaar geleden
Wie heeft het over een kleurenwiel ? Ik stel alleen dat je met licht niet de keuze hebt, en dat je altijd rgb zult moeten gebruiken om alle kleuren te kunnen genereren, hoe het licht ook opgewekt is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Met licht daar reageerde ik in eerste instantie op
gvrox
10 jaar geleden
We zitten duidelijk niet op dezelfde golflengte; we hebben het hier over licht mengen van 3 lampen met verschillende kleuren, zoals monitoren en TVs dat doen. Die drie kleuren moeten wel RGB zijn, en kunnen dus niet CMY zijn. Als jij beweert dat het toch met CMY kan, moet je dus kunnen vertellen hoe je R (=rood) maakt met CMY.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding