Ik ben een jongen van bijna 14 jaar ik ben 1.62 en ik doe aan kracht training gewichten Enzo mij vraag is blijf ik kleiner? groei ik minder?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.9K

Antwoorden (4)

je zult er niet minder door groeien,je krijgt straks nog wel een groeischeut
13 jaar geleden
fremar
13 jaar geleden
groeischeut(vlaams):dat je op korte tijd een stuk groter wordt
Een beetje trainen is gezond zolang je jezelf maar niet forceert. Als je het echter overdrijft zou je groei zelfs kunnen stagneren omdat je ook rust en energie nodig hebt om te kunnen groeien.
Ik was zelf ook zo'n klein kereltje maar ik heb het toch nog tot 1.75 m. weten te brengen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.62 meter is precies de gemiddelde lengte van jongens van 14. Jongens groeien tot hun 18e, dus je kunt nog even vooruit.

Met fitness kun je je lengte niet beïnvloeden, want dat is grotendeels erfelijk bepaald maar training van je spieren is natuurlijk prima. Niet vaker dan om de andere dag, om je spieren zich te laten herstellen.

De gemiddelde lengte van een jongen van 14 jaar bedraagt 1.62 meter. In hun eerste jaren groeien kinderen het snelst, tot 9 centimeter per jaar. Op hun 6de jaar stabiliseert de groei op ongeveer 6 centimeter per jaar. Tot dan toe zijn meisjes en jongens gemiddeld ongeveer even groot. Na deze relatief lange periode van stabiele groei, begint de groeispurt, waarin kinderen zich tot volwassenen ontwikkelen.

De groeispurt piekt voor meisjes op 12 jaar, 2 jaar eerder dan voor jongens. Gedurende deze periode zorgen verhoogde hormoon activiteit ook voor de ontwikkeling van de secundaire geslachtskenmerken. Omdat dit bij meisjes eerder begint, zijn zij op 12 tot 13 jarige leeftijd meestal groter dan hun mannelijke leeftijdsgenootjes. Daarna halen de jongens hen weer in en groeien ze voorbij.

Meisjes houden op 16-jarige leeftijd op met groeien, jongens op 18-jarige leeftijd. Ziektes, voeding en stress kunnen op dit patroon echter sterke verschillen veroorzaken, er voor zorgend dat de groei tot maximaal 2 jaar langer door gaat of dat de groei abrupt eindigt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee je blijft door groeien

Ik ben nu 16 jaar.
Ik train al sinds mijn 13e
Ik groei nog steeds.