hoe kan je boekblokken op maat [laten] snijden?

Ik ben druk bezig boeken te maken. Echter, deze moeten schoon gesneden voor ze de kaft in gaan. Hoe pakt men dat aan? ik heb lokale drukkers gevraagd maar die willen de blokken niet schoonsnijden :(

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.4K

Het beste antwoord

Als je de boekblokken zelf gebonden hebt dan zullen er niet veel drukkers of binders zijn die daar hun mes aan wagen omdat ze niet door de lijmlaag heen willen snijden. Een hardmetalen mes slijpen kost al snel een 250 euro als je de tijd voor het meswisselen meerekend + dat je een mes voor altijd kunt verprutsen als er een haarscheurtje in komt. Zo'n mes kost enkele duizenden euro's dus je kunt je voorstellen dat niemand staat te dringen om je te helpen.
Om wat voor oplage gaat het? Ga anders, bij enkele stuks, naar een handboekbinder en vraag of hij je wilt helpen. Die hebben vaak eenvoudige snijmachines die dat klusje wel even klaren.

Toegevoegd na 8 uur:
De snijschaaf die bij eerdere antwoorden aanbevolen wordt beslist niet gebruiken. Een amateuristisch stuk gereedschap wat beslist niet het beoogde resultaat op zal leveren. Kende het apparaat niet maar na even googelen gevonden. Echt niet doen. Ik kom zelf uit de grafische industrie en weet waar ik het over heb.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Als het echt je hobby is, kun je overwegen een snijschaaf te kopen. Een hele uitgave, maar hobby's zijn duur...
13 jaar geleden
Koop zelf een goede stapelsnijder, handig en voordelig. Ook materialen voor boekbinden vind je op www.albyco.nl. Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor niets gaat de zon op. :-( Vertel het niet verder maar probeer eens een non-profit organisatie in je omgeving met een eigen drukkerij/uitgeverij/binderij. Het scheelt natuurlijk als jij zo'n organisatie ook iets te bieden hebt.

En anders rest je inderdaad weinig anders dan het aanschaffen van een eigen snijschaafje.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien in de gevangenis?
Ik herinner me dat antieke boeken er opnieuw gebonden werden , maar ook andere allerhande bewerkingen
(Gent)